יצירתיות משנה עולם
במהלך ההיסטוריה המציאה היצירתיות האנושית טכנולוגיות, והן השפיעו על העולם השפעה מרחיקת לכת ולאורך זמן. המצאות אלו הטיבו עם בני האדם, שיפרו את איכות חייהם ועוררו שינויים חברתיים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו את התלמידים מה הן ההמצאות הגדולות בהיסטוריה וכתבו אותן על הלוח. שאלו איך לדעתם ההמצאות האלה הומצאו ואילו תכונות נדרשות מממציא כדי להמציא.
- הציגו את המצגת, ודונו: כיצד כל המצאה השפיעה על העולם ושינתה אותו?
מדברים
- אילו תכונות נדרשות מממציא?
- כיצד יצירתיות משפיעה על היסטוריית ההמצאות?
- הפילוסוף היווני הקדום אפלטון אמר: "היוצר האמיתי הוא הצורך, אֵם ההמצאה" (המדינה, ספר II, 369). מה הקשר בין צורך והמצאה, וכיצד הצורך מגרה את היצירתיות?
- היזכרו בהמצאה אחת מן המצגת שסקרנה אתכם והייתם רוצים לדעת כיצד נולדה. מהי ההמצאה? איזו שאלה הייתם שואלים את ממציאה?
- כיצד ההמצאות שראינו במצגת שינו את העולם?
אפשר גם
- התלמידים (בזוגות או יחידים) יוכלו לבחור המצאה אחת מהמצגת או מרשימה של המצאות שתציעו להם ויחקרו אותה (אפשר להציע את ההמצאות האלה: כתב ברייל, המחשב, המשקפיים, השעון, המדחום וכו'). במחקר יכתבו: תיאור ההמצאה בשתיים או שלוש שורות, שם הממציא, התקופה, מה היה לפניה ומה השתנה אחריה, איך החיים שלנו היו נראים בלעדיה, למי בעיקר היא מועילה, לאילו דברים נוספים היא יכולה להועיל מעבר לשימוש המוכר וכיצד היא תורמת לתיקון עולם. את עבודות המחקר אפשר לתלות בכיתה בליווי תמונות.
- אפשר להזמין את התלמידים לחשוב על בעיה שדורשת פתרון ולחשוב על המצאה שיכולה לפתור אותה. עודדו אותם לחשוב על המצאה של תיקון עולם, אבל גם על המצאות מצחיקות.
- אפשר לקשר את הנושא ללימוד על מקור היצירתיות של בצלאל וללמוד על מהות ההשראה והכישרון.
- אפשר ללמוד על המצאות שמאפשרות לבעלי מוגבלויות לטייל, או לצפות בסרטון על פיתוחים טכנולוגיים חדשים שעוזרים לבעלי מוגבלויות ולחפש עוד סרטונים בנושא זה במרשתת.