כאן ביתי
השיר מביע את הזיקה החזקה שיש לדובר לבית שלו – הן הבית הפרטי הן הבית הלאומי.
כָּאן
מילים ולחן: עוזי חיטמן
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי נוֹלַדְתִּי
בַּמִּישׁוֹר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם
כָּאן הַחֲבֵרִים אִתָּם גָּדַלְתִּי
וְאֵין לִי שׁוּם מָקוֹם אַחֵר בָּעוֹלָם.
כָּאן בֵּיתִי פֹּה אֲנִי שִׂחַקְתִּי
בַּשְּׁׁפֵלָה אֲשֶׁר עַל גַּב הָהָר
כָּאן מִן הַבְּאֵר שָׁתִיתִי מַיִם
וְשָׁתַלְתִּי דֶּשֶׁא בַּמִּדְבָּר.
כָּאן נוֹלַדְתִּי כָּאן נוֹלְדוּ לִי יְלָדַי
כָּאן בָּנִיתִי אֶת בֵּיתִי בִּשְׁתֵּי יָדַי
כָּאן גַּם אַתָּה אִתִּי וְכָאן כָּל אֶלֶף יְדִידַי
וְאַחֲרֵי שָׁנִים אַלְפַּיִם סוֹף לִנְדוּדַי.
כָּאן אֶת כָּל שִׁירַי אֲנִי נִגַּנְתִּי
וְהָלַכְתִי בְּמַסָּע לֵילִי
כָּאן בִּנְעוּרַי אֲנִי הֵגַנְתִּי
עַל חֶלְקַת הָאֱלוֹהִים שֶׁלִּי.
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
כָּאן אֶת שֻׁלְחָנִי אֲנִי עָרַכְתִּי
פַּת שֶׁל לֶחֶם פֶּרַח רַעֲנָן
דֶּלֶת לַשְּׁכֵנִים אֲנִי פָּתַחְתִּי
וּמִי שֶׁבָּא נֹאמַר לוֹ "אַהְלָן".
כָּאן נוֹלַדְתִּי…
ניתן לקרוא את השיר בשני רבדים: הרובד האחד הוא הרובד האישי, הבית הפרטי, הבית שלי ("כאן ביתי פה אני נולדתי"), והרובד האחר הוא הרובד הלאומי ("ואחרי שנים אלפיים סוף לנדודיי"). השיר נקרא "כאן", והמילה כתובה בכל בית פעמיים. בפזמון היא כתובה ארבע פעמים. במילה "כאן" טמונות שתי המשמעויות של הבית, הפרטי והלאומי, והיא מחזקת אותן.
הזיקה שיוצר הדובר בשיר בין האני הפרטי ("אני שיחקתי") ובין החברה-הקהילה ("כאן החברים אתם גדלתי", "כאן כל אלף ידידיי") גם היא מדגישה את הקשר שבין הבית הפרטי והלאומי.
הבית האחרון בשיר עוסק בערך של הכנסת האורחים. "אהלן" היא מילת שלום בערבית. ייתכן שהדובר בשיר מבקש כי במבקריו ואורחיו יהיו גם ערבים, דבר המצביע על רצון לשכנות טובה וקרבה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מכל תלמיד לציין זיכרון אחד מזמן היותו ילד קטן הקשור למקום שבו הוא היה גר (או למקום שבו הוא עדיין גר).
- השמיעו את השיר והקרינו את מילותיו.
מדברים
- מה משמעותה של המילה "כאן" בשיר?
- מהו הבית עבור הדובר בשיר? (חברים, נוף, משפחה וכדומה)
- השיר מבטא את הקשר החזק שהדובר מרגיש לבית שלו. ממה נובע קשר זה? הביאו לפחות שלוש דוגמאות.
- הדובר בשיר אינו מדבר רק על בית הפרטי שלו, אלא גם על הבית הלאומי, של כל העם. איך אנחנו יודעים זאת? הביאו שורה בשיר המוכיחה זאת.
אפשר גם
- פרשנות חזותית: התלמידים ייקחו שני ניירות, ובאחד מהם יגזרו "חלון" עם שתי כנפיים. התלמידים ידביקו את הניירות זה על זה, ובתוך החלון יציירו את הדימוי שלהם של ה"כאן" – המקום שבו גדלו וחיו, לא הבית הפרטי דווקא, אלא הנופים והדמויות שהם בוחרים וכדומה.
- הבית החמישי בשיר עוסק בערך הכנסת אורחים. אפשר ללמד את השיר לאחר לימוד המשנה יהי ביתך פתוח לרווחה ולערוך השוואה של מוטיב הכנסת האורחים בין הטקסטים.
- אפשר להקדים ללימוד השיר את לימוד הטקסט מהתורה אברהם מכניס אורחים.