כל אדם צריך מצרים/ אמנון ריבק
בשיר יציאת מצרים היא משל ליציאה מקשיים לאורך חיינו.
כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם
אמנון ריבק
כָּל אָדָם צָרִיךְ שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיךְ אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וְנֶחָמָה, וְהַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיךְ תְּפִלָּה אַחַת,
שְׁתֵּהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיךְ פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף –
כָּל אָדָם צָרִיךְ כָּתֵף.
כָּל אָדָם צָרִיךְ שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאֹל עַצְמוֹ מִמֶּנָה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעֹד הַיְשֵׁר אֶל תּוֹך הַמַּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָּחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיךְ כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיךְ לְהִזְדַּקֵּף.
כָּל אָדָם צָרִיךְ שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלַיִם,
וּמַסָּע אָרֹךְ אֶחָד,
לִזְכֹּר אוֹתוֹ לָעַד
בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- השמיעו את השיר שהלחינה ושרה חגית כפיר.
- בזמן ההאזנה בקשו מהתלמידים לכתוב את המילים המתארות את העבדות (אימה, חשכה). השוו אותן לתיאור היציאה מן העבדות לחירות (נחמה, הצלה). התלמידים יכתבו מאפיינים לכל אחד מן המונחים: מה מאפיין חירות? איזה צבע מאפיין בעיניהם חירות? איזה ריח וטעם יש לחירות? ולעבדות.
מדברים
- הרעיון החוזר בשיר הוא "כל אחד צריך מצרים". למה הכוונה?
- האם אתם מסכימים עם הדובר בשיר כי כל אחד צריך להתמודד עם קושי בחייו? הסבירו.
- ספרו על "מסע" של התמודדות בחייכם ושאתם "זוכרים אותו בכפות הרגליים".
- כיצד קשור השיר לציווי המופיע בהגדה "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים"?
אפשר גם
- התלמידים יוכלו לכתוב לעצמם "מֵצר" שהיו רוצים להשתחרר ממנו השנה (חוסר ביטחון, פחד או כאב או התמכרות לטלפון, לאפליקציה, למחשב או לסדרה). לפי השיר, כל אחד צריך "תפילה שתהיה שגורה אצלו על השפתיים" – התלמידים יכתבו לעצמם תפילה להשתחררות מן המֵצר שלהם. זו אינה צריכה להיות תפילה דווקא במובן הדתי, אלא גם במובן החילוני שלה: הבעת תקווה ושאיפה.
העבודה אישית, ואין צורך לבקש מהתלמידים לשתף בקושי ובתפילה. - אפשר להציע לתלמידים לקרוא את השיר עם הוריהם ולשוחח עמם על התמודדותם עם מְצרים וקשיים. מי היה עבורם כתף? מהי התפילה (במובן החילוני: הבקשה או השאיפה) השגורה על שפתיהם?
- אפשר ללמוד את המשנה המובאת בהגדה "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" ולקשר לנלמד בשיר.