כל התורה על רגל אחת
באגדה זו הלל הזקן מציג את הרעיון העומד לתפיסתו בבסיס התורה כולה – "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך".
מַעֲשֶׂה בְּנָכְרִי אֶחָד, שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי,
אָמַר לוֹ: גַּיְּרֵנִי* עַל מְנָת שֶׁתְּלַמְּדֵנִי כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, כְּשֶׁאֲנִי עוֹמֵד עַל רֶגֶל אַחַת.
דְּחָפוֹ שַׁמַּאי בְּאַמַּת הַבִּנְיָן* שֶׁבְּיָדוֹ.
בָּא לִפְנֵי הִלֵּל – גִּיְּרוֹ.
אָמַר לוֹ הִלֵּל: "מָה שֶׁשָּׂנוּא עָלֶיךָ לֹא תַּעֲשֶׂה לַחֲבֵרְךָ" – זוֹהִי כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ,
וְהַשְּׁאָר פֵּרוּשׁ הוּא – לֵךְ לְמַד.
תרגום על פי תלמוד בבלי, שבת לא, ע"א
פירושי מילים:
גַּיְּרֵנִי – הפוך אותי ליהודי
אַמַּת הַבִּנְיָן – מקל שמודדים בו
הלל ושמאי, שני תנאים שחיו לפני כאלפיים שנה, מציגים לעתים קרובות שתי גישות שונות: שמאי הוא קפדן, והלל הוא סבלן. שמאי מציג את הכללים הנוקשים והברורים הקיימים למעשה בכל מוסד וחברה (גם בבית הספר), והלל לעומתו מציג את הדרך האנושית המתחשבת באדם הפרטי ובהתאמת הכללים אליו. הלל מתנהג בסבלנות ובסלחנות, והתנהגותו זו מתבטאת בכלל החשוב ביותר שהוא מציג לנכרי ושהוא הבסיס לתורה: מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- מומלץ להציג לתלמידים צעירים את האגדה המעובדת כפי שהיא מובאת באתר ספר האגדה. אפשר גם להאזין לה.
- אם אין אפשרות מתוקשבת, אפשר להזמין שלושה תלמידים להציג את האגדה כמחזה קצר.
מדברים
- מה משמעות הביטוי "כל התורה על רגל אחת"? איך אנחנו משתמשים בביטוי "על רגל אחת" היום?
- מדוע, לדעתכם, לא היה שמאי מוכן לתת תשובה עניינית לנכרי?
- איך ייתכן שכל המצוות שבתורה הן רק הרחבה של הרעיון "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך"?
- מה רצה הלל לבטא באמירה שלו?
- בתורה נאמר: "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח). מה לדעתכם קל יותר – לנהוג באחרים על פי הדברים שאתם אוהבים, כפי שאומר הפסוק הזה, או להימנע מעשיית דברים שליליים כלפי אחרים, כפי שמציע הלל?
אפשר גם
- אפשר להמשיך לפעילות מחוץ למעגל הממחישה כיצד מרגיש אדם דחוי.
- הצעה לפעילות מסכמת: כל תלמיד יכתוב על פתק משהו אחד שהוא שונא שאחרים עושים לו (בעילום שם) וגם משהו אחד טוב שמישהו עשה לו. אספו את הפתקים והקריאו אותם בכיתה. העלו שאלה למחשבה: האם אנחנו עושים לאחרים את הדברים האלה?