כל עוד – עלי מוהר
הילדים המתחילים שנת לימודים חדשה מרגישים את החד-פעמיות של התחלה זו, אך השיר שלפנינו מדגיש את ההתחלה החוזרת, גם במהלך הדורות – אב ובן מתחילים בכל פעם מחדש.
כָּל עוֹד
מילים: עֵלִי מוֹהַר
לחן: יוֹנִי רֶכְטֶר
יֶלֶד הוֹלֵךְ לוֹ בָּרְחוֹב
בְּבֹקֶר בָּהִיר שֶׁל תִּשְׁרֵי
אֶל בֵּית הַסֵּפֶר שׁוּב יוֹצְאִים הַיְּלָדִים
גֶּבֶר הוֹלֵךְ אַחֲרָיו
מַשְׁגִּיחַ, רוֹאֶה-לֹא-נִרְאֶה
וְרַק אַחַר כָּךְ הוּא עוֹמֵד שָׁם וְרוֹאֶה
אֵיךְ עוֹד שָׁנָה פֹּה נִפְתַּחַת
כְּמוֹ כָּל שָׁנָה, בַּסְּתָו,
אֵיךְ בֵּן הוֹלֵךְ לוֹ לְבַד
וְאָב בְּעִקְבוֹתָיו
גֶּבֶר רוֹאֶה בַּחֲשַׁאי
אֵיךְ בְּנוֹ נִכְנָס לַכִּתָּה
גֶּבֶר עוֹמֵד כְּמוֹ יֶלֶד שֶׁנִּשְׁאָר בַּחוּץ
וּכְבָר שָׁרִים שָׁם בִּפְנִים
שִׁיר שֶׁל שָׁנָה חֲדָשָׁה
הוֹ אֵיךְ הַכֹּל מַתְחִיל פֹּה שׁוּב מֵהַתְחָלָה –
שׁוּב הֵם שָׁרִים עַל הַגֶּשֶׁם
שׁוּב הֵם שָׁרִים עַל סְתָו
וְעַל הַלּוּחַ עוֹלוֹת שׁוּב אוֹתִיּוֹת הַכְּתָב
(א.ב.ג.ד.ה.ו.ז.ח.ט.י.כ.ל.מ.נ.ס.ע.פ.צ.ק.ר.ש.ת.)
גֶּבֶר בְּאֶמְצַע הַבֹּקֶר
גֶּבֶר בְּלֵב חַיָּיו
עַל יַד גָּדֵר שֶׁל בֵּית סֵפֶר לְבַדּוֹ נִצָּב
וְהוּא זוֹכֵר שֶׁאָבִיו
פַּעַם הָלַךְ אַחֲרָיו
הוּא מְנַסֶּה לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל צְעָדָיו
אַךְ הַיְּלָדִים עוֹד שָׁרִים
שִׁיר עַל יוֹרֶה וְחָצָב,
וְגַם שְׂפָתָיו שֶׁל גֶּבֶר לוֹחֲשׁוֹת עַכְשָׁו:
גַּם אִם אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת
הֵן לֹא אִירָא,
גַּם אִם אֶפֹּל פִּתְאוֹם
יֹאמַר לִבִּי שִׁירָה
כָּל עוֹד עוֹלֶה הַבֹּקֶר
כָּל עוֹד נִכְתָּב הַלּוּחַ
כָּל עוֹד הוֹלֵךְ לֹו בֵּן
וְאָב בְּעִקְבוֹתָיו
כָּל עוֹד שָׁרִים הַיְּלָדִים
עַל שָׁנָה חֲדָשָׁה
כָּל עוֹד הַכֹּל מַתְחִיל פֹּה שׁוּב מֵהַתְחָלָה
כָּל עוֹד הַיָּם מִתְעוֹרֵר
כָּל עוֹד הָרוּחַ עוֹלֶה
כָּל עוֹד עַל שְׁחֹר הַלּוּחַ
תִּתְנוֹסֵס מִלָּה


עֵלי מוהר (2006-1948) היה אחד הפזמונאים המוכשרים והפוריים בישראל, ועם יוני רכטר (יליד 1951) – גם הוא כישרוני ופורה – הפיק את השיר הזה שנבע מהחוויות האישיות שלהם, של ילדים ואבות.
השיר מתאר את ההתחלה החדשה של הילד מנקודת מבטו של האב. ההתחלה החדשה של הבן מחזירה את האב להתחלות של חייו בילדותו, אך גם להתחלות שלו בחייו הבוגרים ושבעיניו הן לעתים קשות. השירים ששרים הילדים בבית הספר בפתח השנה עוזרים לו להבין שגם בהתחלות הקשות "בְּגֵיא צַלְמָוֶת" – "יֹאמַר לִבִּי שִׁירָה". הסיבה לאופטימיות כלפי ההתחלות היא ההתחלות החיוביות החוזרות מדי יום בעולם – "כָּל עוֹד" קיימים בעולם דברים כאלה (עולה הבוקר, שנה חדשה, הילדים שרים וכו'). הרשימה נקטעת בלי סיכום, אך למעשה מחזירה אותנו לפתיחתה – "יֹאמַר לִבִּי שִׁירָה".
ההתחלות האלה אינן חד-פעמיות אלא חוזרות על עצמן "שׁוּב מֵהַתְחָלָה", וכך ניכרת המעגליות של ההתחלה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- ספרו לתלמידים על חוויותיכם מהתחלה של שנה חדשה. מומלץ לספר להם על חוויה בגיל הקרוב לגילם.
- לחלופין אפשר לבקש מהם לספר איך לדעתם הרגישו ההורים שלהם ביום הראשון לשנת הלימודים – מה הם אמרו להם בבוקר? מה שאלו אותם כאשר חזרו? האם התרגשו? אילו רגשות הציפו את התלמידים עצמם? (אפשר גם לשלוח אותם לשאול את ההורים על רגשותיהם.)
- דברו על כך שגם אחרים שותפים להתרגשותם מהחוויה הזאת של התחלה: ההורים מתרגשים משום שהם זוכרים את עצמם באותו גיל, חשוב להם שיהיה לילדים טוב, וגם הם עוברים חוויה של התחלות בחיים ויודעים אילו רגשות מלווים את ההתחלה.
- השמיעו את השיר כל עוד בביצועם של יוני רכטר ואבנר קנר.
מדברים
- אילו דברים שקורים פעם בשנה מוזכרים בשיר? אילו דברים שחוזרים על עצמם כמה פעמים בשנה מוזכרים בשיר?
- האב עוקב בחשאי אחר ילדו המתחיל את שנת הלימודים, ויש לו חששות. ממה הוא חושש? מדוע יש חששות בכל שנה מחדש אף שכביכול כבר עברנו את תהליך ההתחלה?
- לכיתות הגבוהות: האב מצטט מספר תהלים: "גם אם אלך בגיא צלמות לא אירא" (תהלים כג, ד), כלומר גם במקום מפחיד הוא לא יחשוש. כיצד המראה של ילדים המתחילים שנה חדשה מעודד אותו להתמודד עם הקושי שבהתחלות הקשות בחייו? אילו דברים אנחנו עושים כדי לעודד את עצמנו בהתחלה? (בשיר הזה – שרים, אבל יש עוד דרכים.)
- השיר מזכיר כמה דברים ש"כָּל עוֹד" הם קיימים, "יֹאמַר לִבִּי שִׁירָה". אילו דברים המוזכרים בשיר מעודדים אותנו?
אפשר גם
- אפשר לחבר לפעילות שנה טובה ומתוקה העוסקת באיחולים לעצמנו בתחילת השנה.