כשאומרים / יהונתן גפן
לעתים קרובות מדברים על ההשפעה של המילים על מי ששומע אותן. אך המשמעות של המילים משפיעה גם על מי שאומר אותן. יהונתן גפן מנסה להדגים זאת בשיר כשאומרים.
כְּשֶׁאוֹמְרִים
מילים: יְהוֹנָתָן גֶּפֶן
לחן: רָנִי גּוֹלָן
כְּשֶׁאוֹמְרִים צְנוֹן מַרְגִּישִׁים אֶת הַלָּשׁוֹן
כְּשֶׁאוֹמְרִים בָּצָל מְקַבְּלִים תֵּאָבוֹן
לְהַגִּיד קוֹלוֹרָבִּי זֶה כְּמוֹ לִצְעֹק
לְהַגִּיד אֲפוּנָה זֶה כְּמוֹ לִשְׁתֹּק
כְּשֶׁאוֹמְרִים תַּפּוּחַ הַפֶּה נִהְיֶה נָפוּחַ
אַחֲרֵי שֶׁאוֹמְרִים פֶּטְרוֹזִילְיָה צָרִיךְ לָנוּחַ
כְּשֶׁאוֹמְרִים לֶחֶם מַרְגִּישִׁים בַּבַּיִת
כְּשֶׁאוֹמְרִים אֲבַטִּיחַ מַרְגִּישִׁים קַיִץ
כְּשֶׁאוֹמְרִים אֶשְׁכּוֹלִית סִימָן שֶׁאֵין מָה לְהַגִּיד
כְּשֶׁאוֹמְרִים בָּנָנָה מַרְגִּישִׁים קְטַנִּים
כְּשֶׁאוֹמְרִים אַרְטִישׁוֹק מִתְקַמְּטִים כָּל הַפָּנִים
אֲבָל הֲכִי מַצְחִיק זֶה לְהַגִּיד כְּרוּבִית.


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- השמיעו את הקטע בביצוע משתתפי הכבש השישה עשר.
מדברים
- למה מרגישים כל מיני תחושות כשאומרים כל מיני מילים?
- עם אילו שורות אתם מזדהים? עם אילו לא?
- האם אנחנו יכולים לבלבל את עצמנו? נסו להגיד גלידה ולהרגיש חום, להגיד חורף ולהרגיש בים, להגיד מדגדג ולהרגיש עצב.
אפשר גם
- אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב עוד שורות לשיר.
- אפשר להדגים עוד חיבור בין תוכן המילים למאפיינים אחרים שלהן, למשל הצורה.
חלקו לתלמידים רשימת מילים, ובקשו מהם לכתוב אותן ולצבוע אותן בצורה שתשקף את משמעות המילה עצמה. הצעות למילים: אש, גבוה, חם, מים, חזק, עף וכדומה. אפשר כמובן לתת לתלמידים להציע מילים בעצמם, ואפשר לתת לכל הכיתה את אותה המילה.