כשתגדלי תביני / תרצה אתר
מחקרים מלמדים שילדים קטנים (עד כיתה א) שואלים כמאה שאלות ביום ושמסיבות שונות מספר השאלות יורד ככל שהם גדלים. שיר זה ממחיש את הסקרנות שמאפיינת את הגיל הצעיר וגם את תגובותיהם השכיחות של מבוגרים אליה.
כְּשֶׁתִּגְדְּלִי תָּבִינִי
מילים: תִּרְצָה אֲתָר
לחן: מֹשֶׁה וִילֶנְסְקִי
אִמָּא, מָתַי אֶהְיֶה כְּבָר גְּדוֹלָה?
בְּעוֹד כַּמָּה שָׁנִים, יַלְדָּתִי
וְיִהְיֶה לִי תִּינוֹק בְּתוֹךְ עֲגָלָה?
כַּמּוּבָן שֶׁיִּהְיֶה לָךְ, בִּתִּי
אִמָּא, לְכֶלֶב יֵשׁ אַבָּא?
וַדַּאי
וְסַבָּא?
אוּלַי
לִי אֵין סַבָּא
לָךְ לֹא
מַדּוּעַ?
כִּי סַבָּא שֶׁלָּךְ בַּשָּׁמַיִם, הֲלֹא
אֵיךְ הוּא הִגִּיעַ לְשָׁם, עִם סֻלָּם?
לֹא, זֶה קָשֶׁה לְהַסְבִּיר, הַאֲמִינִי, כְּשֶׁתִּגְדְּלִי תָּבִינִי.
אִמָּא, בַּלַּיְלָה חָלַמְתִּי חֲלוֹם
וְהָיָה שָׁם כּוֹכָב עִם פָּנִים
אִמָּא מָה זֶה חֲלוֹם, תְּמוּנָה אוֹ מָקוֹם?
זֶה סִפּוּר שֶׁרוֹאִים כְּשֶׁיְּשֵׁנִים.
אִמָּא רוֹנִית כְּבָר הִבְרִיאָה?
וַדַּאי
לְגַמְרֵי?
אוּלַי
מָה זֶה דּוֹקְטוֹר?
רוֹפֵא
מַדּוּעַ?
קוֹרְאִים לוֹ רוֹפֵא כִּי הוּא אִישׁ מְרַפֵּא
לָמָּה כֻּלָּם לֹא רוֹפְאִים רַק חוֹלִים?
כָּךְ זֶה, קָשֶׁה לְהַסְבִּיר, הַאֲמִינִי, כְּשֶׁתִּגְדְּלִי תָּבִינִי.
אִמָּא יָרֵחַ זֹאת אֶבֶן כָּזֹאת?
כֵּן, גְּדוֹלָה עֲנָקִית וּלְבָנָה
אֲבָל הִיא רְחוֹקָה נוֹרָא מְאוֹד וְלָכֵן הִיא נִרְאֵית קְטַנָּה
אִמָּא תִּינוֹק זֶה בַּבֶּטֶן?
וַדַּאי
וְיִהְיָה לָךְ?
אוּלַי
לִי אֵין בֶּטֶן גְּדוֹלָה
לֹא, אֵין לָךְ
עַכְשָׁו אַתְּ קְטַנָּה אָז אִי אֶפְשָׁר.
אֵיךְ הַתִּינוֹק שָׁם בִּפְנִים, כְּמוֹ פַּרְפַּר?
לֹא, זֶה קָשֶׁה לְהַסְבִּיר, הַאֲמִינִי, כְּשֶׁתִּגְדְּלִי תָּבִינִי.
וְרַק אֲנִי וְהַתְּשׁוּבוֹת שֶׁבְּפִי
יוֹדְעוֹת אֶת הַסּוֹד הַגָּדוֹל:
שֶׁגַּם כְּשֶׁגְּדֵלִים לֹא מְבִינִים,
רַק פָּשׁוּט יוֹם אֶחָד
מַפְסִיקִים לִשְׁאֹל.


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- חלקו לתלמידים את מילות השיר על דף והשמיעו את השיר בביצועה של חוה אלברשטיין. בקשו מהתלמידים לסמן על הדף בצבעים שונים:
- שאלות בשיר שגם הם שאלו או שהם שואלים לפעמים
- שאלות שהם יודעים את התשובה עליהן
- שאלות שהם אינם יודעים את התשובה עליהן והתשובה מעניינת אותם.
- חשוב להסביר לתלמידים שהם יכולים להתאים את השאלות בשיר לחייהם. דוגמה: בשאלה "לי אין סבא […] מדוע?" תלמיד שאין לו סבתא יחליף את המילה "סבא" במילה "סבתא" וכך יוכל לענות על השאלה.
- לאחר מכן אפשר לערוך דיון, ובו יעלו התלמידים שאלות נוספות שהם זוכרים שהם שאלו את הוריהם או מבוגרים אחרים. האם קיבלו תשובות מספקות עליהן? אם לא, כיצד הרגישו?
מדברים
- הילדה בשיר מנסה להבין את העולם סביבה ושואלת את עצמה (ואת אמה) שאלות רבות. האם גם אתם לפעמים מרגישים מוצפים בשאלות? באילו מקרים במיוחד?
- על חלק מהשאלות בשיר האם משיבה "כך זה, קשה להסביר, האמיני, כשתגדלי תביני". חפשו אותן. מדוע לדעתכם אין האם עונה דווקא על שאלות אלו תשובה ברורה?
- מה לדעתכם מרגישה הילדה כאשר היא מקבלת את התשובה הזאת?
- האם גם לכם ענו תשובה כזו פעם? האם אתם זוכרים את השאלה ששאלתם ושעליה קיבלתם תשובה זו? מה הרגשתם כשענו לכם כך?
- קראו את השורות האחרונות בשיר: מה המסקנה של האם? מה עצוב במסקנה זו?
- סוף השיר הולם את המחקר המוזכר במבוא לשיר שעל פיו רובנו שואלים פחות ופחות שאלות ככל שאנו מתבגרים. כיצד לדעתכם אפשר שלא להפסיק לשאול ולהמשיך להתעניין גם כשגדלים?
אפשר גם
- להמשך העיסוק בנושא שאלות על העולם אפשר לערוך את הפעילות אני ואתה נחקור את העולם העוסקת בחקירה ובשאילת שאלות על סביבתנו.
- אפשר ללמד את האמרה לא הביישן למד המלמדת שחשוב להמשיך ולשאול כדי לדעת.
- להפנות את התלמידים לאתר אאוריקה שם הם יכולים להעלות שאלות מסוגים שונים, והגולשים האחרים עונים עליהן.