כתיבת קורות-חיים/ ויסלבה שימבורסקה
מתוך השיר עולים הדברים החשובים שהיו ראויים להיות עיקר קורות החיים.
כתיבת קורות-חיים
וִיסלבה שימבּוֹרְסְקָה
תרגום: רפי וייכרט
מַה נָּחוּץ?
נָחוּץ לִכְתֹּב בַּקָּשָׁה
וּלְצָרֵף לָהּ קוֹרוֹת-חַיִּים.
לְלֹא קֶשֶׁר לְאֹרֶךְ הַחַיִּים
עַל הַקּוֹרוֹת לִהְיוֹת קְצָרוֹת.
תִּמְצוּת הָעֻבְדּוֹת וּבְחִירָתָן הֶכְרֵחִיִּים.
הֲמָרַת נוֹפִים בִּכְתוֹבוֹת
וְזִכְרוֹנוֹת רוֹפְפִים בְּתַאֲרִיכִים מְקֻבָּעִים.
מִכָּל הָאֲהָבוֹת לִרְשֹׁם אֶת הַנִּשּׂוּאִין בִּלְבַד,
וּמֵהַיְּלָדִים רַק אֶת אֵלֶּה שֶׁנּוֹלְדוּ.
זֶה שֶׁמַּכִּיר אוֹתְךָ חָשׁוּב יוֹתֵר מִזֶּה שֶׁאַתָּה מַכִּיר.
טִיּוּלִים רַק בְּמִדָּה וּלְחוּץ לָאָרֶץ.
הִשְׁתַּיְּכוּת לְמָה אַךְ בְּלֹא הַלָּמָה.
צִיּוּנִים לְשֶׁבַח בְּלֹא הַנִּמּוּקִים.
כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ
וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק.
הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים וְצִפֳּרִים,
מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת.
מְחִיר וְלֹא עֶרֶךְ
כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן.
מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ
זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה.
לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה.
רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶּׁנִּשְׁמָע.
מַה נִּשְׁמָע?
נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.
ויסלבה שימבורסקה, סוף והתחלה, תרגום: רפי וייכרט, גוונים, תל אביב 1996, עמ' 45-44
ויסלבה שימבורסקה (2012-1923) הייתה משוררת פולנייה, כלת פרס נובל לספרות ופופולרית מאוד בפולין וברחבי העולם. שירתה מתפרסת על פני מגוון נושאים – הזמן, העולם, ההיסטוריה האנושית ועוד – מנקודת מבט הומניסטית וחומלת. סגנון שירתה יוצא דופן, והוא ישיר ואינטלקטואלי, פחות פואטי.
הערה: השיר מתאים ללימוד עם תלמידים בוגרים בכיתות החטיבה ומעלה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בררו עם התלמידים אם הם יודעים מהם קורות חיים. אילו פרטים לדעתם נכון לציין בקורות חיים לצורך קבלה לעבודה או לימודים? מה לא נכון?
- קראו עם התלמידים את שירה של שימבורסקה.
מדברים
- המשוררת מותחת ביקורת על התוכן המקובל לכתוב בקורות חיים. מהי הביקורת?
- ציינו, לפי הבנתכם את השיר, את הפרטים שבעיני המשוררת מהותיים לעניין קורות החיים.
- מי לדעתכם הוא יותר "אני" – מי שמשתקף מקורות החיים המקובלים? מי שמשתקף מקורות החיים העדיפים לפי השיר? שניהם? הסבירו.
אפשר גם
- אפשר שהתלמידים יכתבו את "קורות החיים" שלהם לפי המסר של השיר.
- אפשר ללמד את הסיפור החסידי "שלוש שאלות" העוסק גם הוא בפער בין הזהות הרשמית לזהות האישית.
- אפשר לחבר לפעילות של יצירת תעודת זהות אישית.