לא לשפוט לפי הצבע
אנחנו נוטים לשפוט אדם לפי צבע עורו, ובכך רואים בחלק קטן ממנו דבר המייצג את האדם עצמו. תפיסה כזאת מונעת מאתנו לעתים לראות את המורכבות של כל אדם ולהתייחס אליו בכבוד הראוי לו כבן אדם. בכך עוסקת היצירה "סינקדוכה" של ביירון קים.
סִינֶקְדוֹכָה היא מונח ספרותי שפירושו שימוש בחלק לתיאור השלם או להפך (דוגמאות: להגיד "אני שמח לראות את פניך" כשמתכוונים ששמחים לראות את האדם; להגיד "המדינה מתרגשת" כשהכוונה היא שאזרחי המדינה שמחים). האמן ביירון קים משתמש ברעיון הסינקדוכה כדי להעביר מסר חברתי, בכך שבחר להציג ביצירה צבעי עור בלבד. מה קורה כשהופכים את צבעי העור לייצוג של בני האדם (להבדיל מתוכן, אופי וכדומה)? מצד אחד ביצירה יש מגוון, וזה דבר חיובי. ומצד אחר היצירה מראה מה קורה כאשר מתייחסים לאדם רק לפי צבע עורו – "הנה אדם כהה, הנה אדם בהיר" – במקום להתייחס למהות שלו ולתוכן שלו (מחשבותיו, רגשותיו, יכולותיו, מעשיו, יחסיו ועוד).
צבעי העור ביצירה מייצגים את צבעי העור של משפחתו וחבריו של האמן, כלומר הם ממחישים עד כמה סביבה אחת (בארצות הברית) יכולה להיות מגוונת. גם בארץ הסביבה שלנו מגוונת לא פחות.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו את היצירה לתלמידים ובקשו מהם לנחש מה מוצג בה ומה מייצגים הצבעים השונים. לאחר שנאמרה התשובה הנכונה – צבע העור – ספרו להם שכל צבעי העור האלה הם מסביבתו של האמן, וזה מזכיר מאוד את הסביבה שלנו.
- הציגו לפני התלמידים גם את דגם היצירה שיש בו גם שמות האנשים (הגדילו את זום התצוגה) ודברו אתם על היצירה לאור המידע החדש.
מדברים
- מה אנחנו יכולים ללמוד מהיצירה על האנשים המיוצגים בה? (לכל היותר מוצאם האתני)
- היצירה נקראת סִינֶקְדוֹכָה – מונח שמשמעותו הצגת דבר באמצעות חלק קטן ממנו או להפך. (תנו דוגמה.) מתי במציאות שלנו אנחנו מתייחסים לצבע עורו של אדם כאילו הוא מייצג את האדם כולו? (למשל במילות גנאי שעניינן רק צבע העור, כשמקטלגים אדם לפי צבעו וכו')
- אם יודעים מה עומד מאחורי היצירה, אפשר למצוא בה גם מסר חיובי – מהו? (למשל – אופן ההצגה של כולם ביצירה במלבן זהה בצורתו מלמד שעל אף השוני יש גם הרבה מן המשותף.)
- התבוננו בדגם היצירה שיש בו גם שמות האנשים. מה לדעתכם השמות מוסיפים לתחושה שלנו כלפי היצירה? מדוע לדעתכם בחר האמן שלא לשים את השמות ביצירה עצמה?
- האם היצירה מוצאת חן בעיניכם? נמקו.
אפשר גם
- אפשר ליצור גרסה ישראלית ליצירה הזאת. על כל תלמיד לצלם את עור הגוף של שמונה אנשים סביבו שצבע עורם שונה. אחר כך עליהם לצייר ריבועים בצבעים של התמונות במצגת של Power Point. לכל ריבוע יינתן את שם האדם וייבחר הצבע המתאים ביותר לצבע העור שלו. אפשר להעלות את התמונה למצגת, לבחור עבור הריבוע באפשרויות מילוי, ואז לדגום את הצבע המתאים מתוך התמונה באמצעות כלי הטפטפת (קיים בגרסת 2013 ומעלה) או לבחור בצבע הקרוב ביותר. אפשר גם להשתמש בתמונה המצולמת עצמה. כך ייצרו התלמידים תמונה המורכבת משמונה ריבועים שונים המייצגים שמונה אנשים סביבם. בשלב הבא אפשר ליצור שקופית דומה עם התמונות המקוריות ושמות המצולמים, וכן להוסיף פרט אישי עליהם שייתן להם משמעות מעבר לצבע העור.
- מומלץ לעסוק ביצירה בהקשר של הקטע האדם נברא יחידי.