לדון לכף זכות
המשנה במסכת אבות מנחה את האדם להתבונן על חברו ולראות בו את הטוב, לבחור ביודעין להרכיב משקפיים שמחדדים את נקודות האור אצל הזולת. |

יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר […] הֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכַף זְכוּת. מסכת אבות, דף א, עמוד ו
|


לדון אדם לכף זכות אין פירושו עיוות של המציאות. אם אדם פשע, איננו אמורים לדון אותו לכף זכות. "הוי דן" – כלומר במשפט וביושר. הכוונה היא שאם ניתן לפרש מציאות מסוימת באור חיובי או שלילי, המשנה מנחה אותנו לבחור להתבונן במציאות באור חיובי.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- לפתיח אפשר להביא את הפעילות אילו משקפיים אתם מרכיבים? שבה התלמידים מתנסים בהתבוננות דרך "משקפיים" מסוגים שונים.
- כתבו או הקרינו את המשנה על הלוח, ובקשו מהתלמידים להסביר את משמעותה בעקבות הפעילות הפותחת. הסבירו לתלמידים את משמעות המונחים "כף חובה" ו"כף זכות". למדו כיצד נהיה מסוגלים לדון את האחר לכף זכות – על ידי חיפוש היטב בטוב שיש בכל אדם. גם אם נראה לנו שהאחר הציק לנו והתכוון להקניטנו, המשנה ממליצה להתאמץ ולחפש אצלו נקודת אור, ואז נוכל לדון אותו לכף זכות.
- חלקו את הכיתה לקבוצות של ארבעה תלמידים, רשמו על כרטיסים את הסיטואציות שלהלן, ובקשו מכל קבוצה להמחיז שתי אפשרויות לניתוח הסיטואציה – לכף זכות ולכף חובה, על פי הנלמד במשנה.
- אישה קשישה עולה לאוטובוס ומגלה שהמושב מאחורי הנהג (המיועד לנכים או לאנשים שקשה להם לעמוד) תפוס, אישה צעירה יושבת בו.
- נהג נוסע במהירות ומצפצף בלי הפסקה.
- שירה חברתך שאלה ממך עט מיוחד לכרטיסי ברכה שהיא עשתה לשנה החדשה. ביקשת ממנה שלא תשכח להחזיר אותו לקלמרך כי את זקוקה לו בבית. שירה הבטיחה. הגעת הביתה, והעט לא נמצא בקלמר. מה תחשבי על שירה?
- עכבר המחשב שלך בבית התקלקל. ביקשת מאבא שיזכור לקנות לך עכבר חדש כי אתה זקוק למחשב להכנת מצגת. כל היום חיכית, אבא חזר הביתה בשמונה בערב, והתברר שהוא לא קנה עכבר. מה תחשוב?
- חזרת מיום עמוס בלימודים. אימא הבטיחה לך שכשתבואי היא כבר תהיה בבית. הגעת הביתה, את מנסה לפתוח את הדלת. והנה הדלת נעולה. את מציצה במחבוא הקבוע של המפתח, וליד העציץ אין שום דבר. את מחייגת לאימא ושומעת את ההודעה "המנוי שאליו חייגת אינו זמין כעת". את יושבת בפתח הבית רעבה ועייפה. מה את חושבת?
מדברים
- מה אנחנו צריכים לעשות כדי שנוכל "לדון לכף זכות"? (לתרגל הסתכלות חיובית, לנסות לחשוב בדרך יצירתית ועוד)
- המשנה ממליצה לאדם להתבונן על האנשים ועל מה שמסביבו ולראות את הטוב שבהם. האם פירושו של דבר שאין בהם גם דברים לא טובים? האם אפשר לדון כל אדם לכף זכות?
- האם תוכלו להעלות דוגמה למקרה שבו אחרים דנו אתכם לכף חובה או לכף זכות? איך הרגשתם?
- האם אנחנו יכולים לדון את עצמנו לכף זכות? כיצד?
- מה הסכנה בנטייה לדון עצמנו תמיד לכף זכות? כיצד נישמר מכך?
אפשר גם
- אפשר להאזין לשיר מנסה לראות את הדברים הטובים של אריק איינשטיין ולשיר סיום, אף הוא של איינשטיין, ולהשוות בין המסרים השונים שעולים מן השירים.
- אפשר להתבונן בספר זום מאת אישטוון באניאי. בספר רצף תמונות המתארות את המציאות במבט שונה ככל שהפרספקטיבה רחבה יותר. הנה סרטון המציג את הספר.
- אפשר לבקש מהתלמידים לצייר ציור המתאר אירוע כלשהו ולהניח על גבי הציור דף ובו פתח בצורת חלון. התוצאה היא "דף חלון" המונח על גבי ציור של אירוע ומאפשר לצופים לראות רק חלק מן התמונה. הציגו את הציור עם החלון לתלמידים האחרים ושאלו: מה מצויר בתמונה השלמה?
- אפשר לבקש משני תלמידים להמחיז את סיפור העוגיות המספר על מצב של טעות בזיהוי של מי שחבילת עוגיות שייכת לו ולהציג אותו לפני הכיתה.