להגביר את האור
מה עלינו לעשות כאשר אנחנו מסתכלים סביבנו ורואים את העוולות הרבות? הוגה הדעות א' ד' גורדון מציע תשובה פשוטה וברורה: להגביר את האור.
גם עתה גם בכל הזמנים לא יהיה נצחון לאור,
כל עוד לא יעמדו על האמת הפשוטה והברורה,
כי צריך להגביר את האור
תחת* להילחם בחושך.
אהרון דוד גורדון, "הסופרים והעובדים", האומה והעבודה, ההסתדרות הציונית, 1951
פירושי מילים
תחת – במקום
אהרון דוד גורדון (1922-1856) היה אחד המנהיגים הרוחניים החשובים ביותר של העלייה השנייה. גורדון האמין שהאדם הוא חלק בלתי נפרד מהטבע ושהניתוק מהטבע פוגע בו וחוסם את התגשמותו. גורדון דגל בחזרה לחיי העבודה בחיק הטבע, בכוח היצירה, וחשב שכך נעשה מהפכה בחיי האדם ובעם היהודי. המקור לפנינו מדגיש את הרעיון שלפיו בכוחה של העשייה לחולל שינוי.
יש הטוענים שכדי לתקן את החברה ואת העולם, יש למחות על העוולות שמסביבנו: להילחם באלימות, בגזענות, בקנאות, בשחיתות, באי-צדק, בחוסר הסובלנות, בשנאה וכדומה – "באנו חושך לגרש", בלשון השיר של חנוכה. אחרים טוענים, כפי שטוען גורדון, שאין למחות אלא לפעול לטובה, לעשות מעשים שיאירו את הסביבה: לעזור לאדם במצוקה, להושיט יד לאחר, לפעול ביושר, לעודד את השלום וכדומה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- כבו את כל האורות בחדר, ושאלו: כיצד נוכל להיפטר מהחושך? רוב הסיכויים שלתלמידים התשובה תהיה ברורה מאליה: להדליק את האור!
הסבירו לתלמידים שאף שהתשובה פשוטה, הם דווקא כיוונו לדברי חכמים, במיוחד של חכם אחד שהשפיע רבות על אנשים רבים – החלוצים שעלו לארץ ישראל לפני יותר ממאה שנים כדי לבנות אותה – א' ד' גורדון. - קראו את המקור יחד.
מדברים
לתלמידים בוגרים יותר:
- גורדון מדבר על לחימה בחושך. מהו "חושך" בחברה, בעולם, באדם? תנו כמה דוגמאות (אם התלמידים מתקשים, אפשר לכוון אותם – באילו עוולות, קשיים ופחדים ברצוננו להילחם?)
- לפי גורדון, יש שתי דרכים לנצח את החושך – להילחם בו או להגביר את האור. נסו להסביר את שתי הדרכים.
- בחרו בדוגמה אחת שהעליתם בשאלה הראשונה, והציעו כיצד יש לפעול לפי דעתו של גורדון.
- איזו דרך עדיפה לדעתכם? מדוע?
- נסו להסביר מדוע גורדון מעדיף את הדרך של הגברת האור מהדרך של הלחימה בחושך.
לתלמידים צעירים יותר:
- דמיינו שקבוצת תלמידים מחרימה ילדה בכיתה ואתם מאוד מתנגדים לחרם. כיצד אפשר לפעול בדרך שנלחמת בחושך ושמוחה על החרם?
- כיצד אפשר לפעול בדרך שמגבירה את האור?
- איזו דרך פעולה עדיפה לדעתכם? מדוע?
לכל התלמידים:
- מה לדעתכם קל יותר –להילחם בחושך או להגביר את האור? נמקו את תשובתכם.
- האם אפשר גם להילחם בחושך וגם להגביר את האור?
אפשר גם
- אפשר לעסוק בפן הרגשי: לפי דבריו של גורדון, כיצד אפשר להתמודד עם רגשות קשים, למשל עצב או פחד? אפשר ללמוד את השיר לשרוק בחושך המתייחס לכך.
- אפשר ללמד את דבריו של הרב קוק שדומים לדבריו של גורדון: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חוכמה" (ערפילי טוהר, עמ' ל"ט).
- תלמידים בוגרים אפשר ללמד על ארגון "תג מאיר". זהו ארגון שנוסד בתגובה על פעולות "תג מחיר" (פעולות שמטרתן המוצהרת מלחמה בטרור, אך נובעות מגזענות ומאלימות), וססמתו "אור במקום טרור" מביעה את הכוונה להתמקד בחיובי, כפי שלימד גורדון. גישה זו באה לידי ביטוי בחזון הארגון: "פורום תג מאיר נוסד במטרה להשמיע קול של סובלנות, כבוד הדדי ומאור פנים כלפי שכנים, זרים וגרים בתוכנו ולמען נזכור כי גרים היינו בארץ מצרים" (מתוך אתר האינטרנט של תג מאיר). הארגון מבצע פעולות שונות שמעודדות הבנה ואכפתיות, בעיקר בין יהודים ופלסטינים.