להיות אני
רבי זושא מאניפולי מהרהר בחייו העומדים להסתיים ומגלה שהדבר החשוב ביותר הוא נאמנותו לעצמו ולזהותו.
סמוך לפטירתו אמר רבי זוּשָא מאָניפּוֹלי:
"בעולם הבא אם ישאלוני: 'מדוע לא היית משה רבנו?' אדע מה להשיב.
אבל אם ישאלו: 'מדוע לא היית אתה, זושא?'
לא אדע מה להשיב".
סיפור חסידי עממי
תנועת החסידות קמה במזרח אירופה במאה ה-18 ועסקה בהתפתחות רוחנית. מקים התנועה היה הבעל שם טוב (רבי ישראל בן אליעזר). תורת החסידות התבססה על הקבלה, אבל חידשה בכך שפנתה גם להמון העם הפשוט באמצעות משלים וסיפורים כמו הסיפור שלפנינו כדי לעורר מחשבה בענייני מוסר, התנהגות וחיי הרוח.
רבי משולם זושא מאניפולי חי במאה ה-18 באוקראינה. הוא היה תלמידו של המגיד ממזריטש, מנהיג תנועת החסידות אחרי הבעל שם טוב. רבי זושא ואחיו רבי אלימלך מליז'נסק נהגו בצעירותם לנדוד בפולין ללא כסף וללא מזון כדי להתמסר לעבודת ה'. רבי זושא שבסיפורים הוא אדם פשוט שתמימותו היא שהקנתה לו את צדיקותו. הוא חי חיי עוני והיה עניו, אף שנודע בעולם החסידי והיה אדמו"ר (מנהיג) לקהילה חסידית באניפולי.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים לכתוב שם של דמות שהם מעריצים ורוצים להיות כמוה. עליהם לפרט מה הם מעריצים בדמות ואילו תכונות שלה הם היו רוצים לרכוש. שאלו לסיכום: האם היו מעדיפים להיות כמו הדמות ההיא או הם עצמם?
- למדו את דבריו של רבי זושא.
מדברים
- מה הכוונה בשאלה "מדוע לא היית משה רבנו"? אילו תשובות ניתן לתת לשאלה זו?
- מה הכוונה בשאלה "מדוע לא היית אתה, זושא"?
- בסיפור קצר זה רבי זושא בעצם מלמד שחשוב שהאדם יהיה נאמן לעצמו. מה הכוונה בכך? מדוע זה חשוב?
- למה לדעתכם אנשים אינם נאמנים לעצמם?
- חשבו על מקרה שבו לא הייתם נאמנים לעצמכם. מה היו הסיבות לכך?
- האם רצון להיות כמו מישהו אחר בהכרח מצביע על חוסר נאמנות לעצמי? (היזכרו בפעילות ב"תכל'ס")
- מה נוכל לעשות כדי להיות נאמנים יותר לעצמנו?
אפשר גם
- אפשר לפתח את השאלה מה ניתן לעשות כדי להיות נאמנים יותר לעצמנו. התלמידים יכתבו לעצמם רשימה של תכונות שלהם, רשימה של סיבות לכך שלפעמים הם אינם נאמנים למי שהם (בושה, קנאה וכו') ורשימה של עצות – איך להיות נאמנים לעצמנו.
- אפשר ללמד את הקטע "אני – אני ואתה – אתה" העוסק אף הוא בנאמנות לעצמי דרך ההבנה של ההבדלים בין בני האדם.
- אפשר לעשות עבודת חקר על רבי זושא כדי להכיר את דמותו לעומק. שלחו את התלמידים לקרוא סיפורים על רבי זושא, לבחור את הסיפור שמצא חן בעיניהם ביותר ולהסביר למה.