כולנו מורים, כולנו תלמידים
על פי רוב התלמידים שלנו רואים בעצמם תלמידים, הרי רוב שעות היום זהו "תפקידם" – ללמוד. פה נרצה להעביר את הרעיון שכל אחד ואחד הוא גם תלמיד וגם מורה. |
שני כוחות נתן הקב"ה לאדם.
מחד גיסא* […] הכוח להיות רב ומורה וללמד את הזולת […]
מאידך גיסא*, נתן הקב"ה לאדם כוח אחר, הכושר להיות תלמיד ללמוד מהזולת.
אסור לאדם, אף לגדול שבגדולים, לשכוח כי יכול הוא ללמוד מאחרים באותה מידה שיש ביכולתו לתת לאחרים.
הרב יוסף דב סלוביצ'יק, חמש דרשות, מכון טל אורות, ירושלים תשל"ד, עמ' 46
פירושי מילים
מחד גיסא – מצד אחד
מאידך גיסא – מצד אחר


בפעילות נקרא את דבריו של הרב סלוביצ'יק שהיה רב, פילוסוף וממנהיגיה הרוחניים של היהדות האורתודוקסית בארצות הברית במאה ה-20. |
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- כמה ימים לפני השיעור יש להסביר את הפעילות כדי שהתלמידים יוכלו להתכונן לה. הפעילות בזוגות.
כל אחד מהתלמידים יבחר משהו שהוא יכול ללמד את האחר במשך רבע שעה (מיומנות כלשהי, למשל לסובב כדור על האצבע, לשרוק; או ידע בתחום כלשהו, למשל על בעל חיים, ספורט, בישול ועוד). - לאחר ההתנסות בכיתה שוחחו עליה עם התלמידים, וקראו את הקטע של הרב סולוביצ'יק.
מדברים
בעקבות ההתנסות
- אחרי שכל ילד היה "מורה" ו"תלמיד", דונו בשאלה זו: מה העדפת להיות – המלמד או הלומד? למה?
- מה נעים בלהיות המורה? מה קשה בזה?
- מה נעים בלהיות הלומד? מה קשה בזה?
- תנו דוגמה למצב שבו לימדתם משהו לאדם אחר (נוסף על הפעילות שלעיל).
לאחר קריאת דבריו של הרב סלוביצ'יק
- מה טוען הרב סלוביצ'יק?
- למה חשוב לנו לזכור שאנחנו גם לומדים וגם מלמדים?
- למה לדעתכם טוען סלוביצ'יק כי "אסור לאדם אף לגדול שבגדולים לשכוח כי יכול הוא ללמוד מאחרים"?
- החכם בן זומא אמר: "אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם" (מסכת אבות ד, א). כיצד משפט זה מתחבר לדבריו של הרב סלוביצ'יק?
- האם אתם מסכימים שאפשר ללמוד מכל אדם?
- חשבו על שלושה אנשים שאתם מכירים היטב. מה אפשר ללמוד מכל אחד מהם? (ידע, מיומנות, תכונה, דפוס התנהגות ועוד)
אפשר גם
- ברוח דבריו של הרב סלוביצ'יק אפשר לקיים יום של מלמדים ולומדים: מזמינים אזרחים ותיקים לבית הספר. עובדים בזוגות או בקבוצות קטנות. המבוגרים מלמדים את התלמידים (משהו על אירוע שקרה בחייהם, משחק שהכירו כשהיו צעירים או כל נושא אחר), והתלמידים מלמדים את המבוגרים דבר אחר (למשל אפליקציה בטלפון שלהם, משחק מוכר בימינו). אם הפעילות מוצלחת, אפשר כמובן להרחיב אותה ולקיים אותה למשל בכל ראש חודש.