להתחיל מחדש
אפשר לראות בזמן קו ישר מתמשך, אולם אפשר גם להתמקד דווקא במחזוריות שבו. השיר עוסק במחזוריות שבזמן דרך חודשי השנה אך גם מציין את ההתחדשות האפשרית בתוך אותה מחזוריות.
שוב נתחיל מחדש
מילים: נתן יונתן
לחן: צביקה פיק
שׁוּב נַתְחִיל מֵחָדָשׁ, שֶׁכֻּלָּם מַתְחִילִים;
הַחוֹרֵשׁ, הָאוֹסֵף, הַמְשׁוֹרֵר, הֶעָלִים
הַנּוֹפְלִים עִם הָרוּחַ, פְּנִינֵי הַטְּלָלִים
וְהַגַּל הַחוֹזֵר אֶל חוֹפָיו הַתְּלוּלִים.
מַתְחִילִים, כַּמּוּבָן, גַּם יַרְחֵי הַשָּׁנָה:
תִּשְׁרֵי וְחֶשְׁוָן וְכִסְלֵו
סְתָו חָדָשׁ רֵיחָנִי מִתְיַשֵּׁב בַּגִּנָּה
לְהַבִּיט אֵיךְ הַקַּיִץ חוֹלֵף.
וְרוֹאֶה אֵיךְ גַּנֵּי הַתַּפּוּחַ נוֹרָא
עֲיֵפִים אַחֲרֵי הַקָּטִיף,
אֵיךְ הָרוּחַ פּוֹלֵשׁ לַבְּרֵכָה הַקְּרִירָה
וְחוֹרֵשׁ עַל פָּנֶיהָ קְמָטִים.
מַתְחִילִים מֵחָדָשׁ. לָמָּה לֹא? מַה זֶּה רַע?
גַּם הַזְּמַן לִפְעָמִים מִתְבַּלְבֵּל בַּסְּפִירָה
גַּם הַגַּל אֶל הַחוֹף מְבַקֵּשׁ חֲזָרָה
גַּם תֵּבַת הַזִּמְרָה שָׁרָה שׁוּב אֶת שִׁירָהּ.
וּכְבָר בָּא וְחוֹבֵט הַמָּטָר שֶׁל טֵבֵת
וְאַחֲרָיו חֹדֶשׁ שְׁבָט וּפְרָחָיו
וַאֲדָר, הַסְסָן אֵיךְ פּוֹתֵחַ רוֹכְסָן
לַשָּׁרָב הַחַמְסָן שֶׁל נִיסָן…
שׁוּב נַתְחִיל מֵחָדָשׁ, שֶׁכֻּלָּם מַתְחִילִים
נְנַגֵּן אֶת הַשִּׁיר בְּאוֹתָן הַמִּלִּים
שֶׁאֵינָן מִתְעַיְּפוֹת, לְעוֹלָם, כַּגַּלִּים
הַשָּׁבִים בְּלִי חֲדֹל
אֶל הַיָּם הַגָּדוֹל
אֶל חוֹלוֹת הַחוֹפִים הַתְּלוּלִים…
נְטָפִים אַחֲרוֹנִים שֶׁל מָטָר, וְאִיָּר
מְלַחֵךְ וְדוֹרֵס כְּבָר בְּרֶכֶס הָהָר
עוֹד סִיוָן, כַּמּוּבָן!
וְתַמּוּז הַנִּמְהָר
וְהַלּוּחַ שֶׁלָּנוּ הוֹלֵךְ וְנִגְמָר.
אָז יָבוֹא חֹדֶשׁ אָב, מְאֹהָב בִּדְרָכָיו
בְּשִׁמְשׁוֹ הַשּׁוֹפֵךְ אֲגַמִּים שֶׁל זָהָב
וְהַלַּיְלָה מָלֵא צִרְצָרִים וְכוֹכָב
וְקֵיצִי וּפָרוּעַ וְחַם.
אָז אֱלוּל, אַחֲרוֹן בַּמִּדְרוֹן הַתָּלוּל
קְצַר יָמִים וְנוֹשֵׁף עִם לֵילוֹ הַתָּלוּל
עוֹד תְּקִיעָה,
עוֹד תְּרוּעָה,
עוֹד שְׁבָרִים, וְעִגּוּל
הַשָּׁנָה שֶׁעָבְרָה יִסָּגֵר בְּמַנְעוּל.
שׁוּב נַתְחִיל מֵחָדָשׁ…


מחזוריות היא תופעות החוזרות על עצמן ברצף קבוע, ללא התחלה וללא סוף. השיר מתייחס לפעולות או לתופעות בזמן הבאות לידי ביטוי בחודשי השנה בתופעות הטבע הנלוות לעונות המתחלפות. המשורר מזמין את האדם להתחדש, כמו הטבע, ולא לחשוש מהשגרה.
כמה מסרים חשובים בקשר למחזוריות:
- לחזרתיות בטבע יש משמעות מבחינת התחדשות, חיוּת ומילוי מצברים.
- החזרתיות מרגיעה בזכות המוכר והצפוי שבה.
כאשר אנו עוברים חוויה דומה פעם אחר פעם, אנחנו יכולים ללמוד מהניסיון ואף להתכונן לפעם הבאה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- פתחו בשאלה: האם אתם אוהבים לעשות דברים שכבר עשיתם בעבר? האם אתם אוהבים לעשות דברים חדשים? מה אתם מעדיפים? מה היתרון בחזרה על דברים שכבר עשיתם בעבר? מה החיסרון?
- סמנו קו על הרצפה, לכל אורך הכיתה, בסרט דביק צבעוני. בצד אחד שימו בריסטול עם הכתובית "אוהב שינויים", ובצד אחר בריסטול עם הכתובית "לא אוהב שינויים". הזמינו את התלמידים לקום, לבחור את מקומם על הציר ולהסביר את בחירתם. אפשר לרשום את הטענות השונות על הלוח. לחלופין אפשר לצייר את הציר לאורך הלוח, והתלמידים ירשמו את שמם על הציר או לבקש מהתלמידים לצייר קו כזה על דף משלהם ולסמן עליו את מקומם.
- אפשר להשמיע את השיר בביצועו של צביקה פיק או לקרוא אותו יחד.
מדברים
- אילו תחושות ומחשבות עולות בכם בעקבות השיר? בשיר מוזכרים חפצים, דמויות או פעולות החוזרים על עצמם שוב ושוב, אילו הם? לאילו קטגוריות שונות אפשר לחלק אותם? (האדם והטבע)
- איזו תחושה מתקבלת מכך שהמחזוריות היא גם בטבע וגם אצל בני האדם?
- אילו אירועים שאנו מכירים בטבע חוזרים על עצמם?
- אילו פעולות אנחנו רגילים לעשות שוב ושוב?
אפשר גם
- אפשר לחבר פעילות זו לפעילות שעון הטבע שבמרכזה קטע מתוך ספרו של מאיר שלו, על התופעות בטבע המגדירות יחידות זמן.