לחלוק סוד
לפעמים סוד מכביד על לבנו ואנו רוצים לחלוק אותו, לשתף בו מישהו אחר. בסיפור הזה דוגמה להיווצרות של חברות בעקבות שיתוף סוד.
בסוף נשארנו רק אני ונעם. אני התיישבתי על הקצה של המדרכה מתחת לפנס, ונעם עמד ובעט את הכדור לקיר של חדר פחי הזבל. אני לא יודע איך התחלנו לדבר על זה. אני חושב שאני אמרתי שקצת חבל שבחופש, בסוכות, לא מתראים עם כל הבנות ואין למי להציק. אמרתי שאני אוהב להציק להן, אבל אמרתי את זה ככה שאי אפשר היה לדעת אם התכונתי ברצינות או בצחוק. אחר כך נעם אמר שיש ילדים שמתגעגעים לבנות לא בגלל שהם שונאים אותן, אלא להפך, כי הם אוהבים אותן. הוא אמר שהוא חושב שגילי אוהב את יעל, ואז הוא בעט טיל לקיר ותפס את הכדור ביד. הוא התיישב לידי.
אני אמרתי שאני חושב שכמעט כל הבנים בכתה שלנו אוהבים את יעל, ואולי אפילו כולם. הסתכלנו על החלון שלה, שאפשר לראות אותו מהמגרש. היה שם אור. ואז, אני לא יודע מה קרה לי, פתאום אמרתי: "גם אני אוהב אותה". נעם הסתכל עלי. הוא חבק את הכדור ושם עליו את הלחי. "גם אני", הוא אמר. חייכתי וגם הוא חייך ושתקנו קצת. אחר כך שאלתי אותו ממתי זה ככה, והתחלנו לדבר על זה ועל כל מיני ילדים אחרים שאוהבים אותה ואין להם אומץ לעשות כלום, אפילו לא לגלות. זה היה כיף לדבר על זה. להגיד את זה למישהו, זה עושה הרגשה קצת כאלו אמרתי את זה ליעל. זה עושה נעים.
נשארנו שם הרבה זמן. אבל בסוף נשבענו שאף אחד לא מגלה את מה שהשני אמר לו. כשחזרתי הביתה אפילו לא היה אכפת לי שאמא שלי כעסה עלי שאני בא מאוחר. היה לי מצב רוח כזה טוב, שבקושי הצלחתי להירדם.
גדי טאוב, מתוך: דברים שאני לא מגלה, עמ' 181-182


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- אפשר לחבר את הסיפור לפעילות חברים שאפשר לספר להם סוד המביאה את דברי רמב"ם על חברות נאמנה.
- אפשר לחבר ללימוד השיר הלב הוא מחבוא.
- פתיח: ניתן לפתוח בשאלה מדוע אנו לפעמים מרגישים את הצורך לחלוק סוד אישי עם אדם אחר. אם לימדתם את אחד המקורות שלעיל, הזכירו אותם.
- הציגו את הרקע לסיפור: בתחילת הסיפור חבורה של ילדים משחקת בכדורגל. השמש שקעה ובתום המשחק חזרו כמעט כל השחקנים לביתם למעט שניים, הדובר בסיפור ונעם. קראו יחד את הסיפור.
מדברים
- שני הילדים לא סיפרו עד עתה את רגשותיהם הכמוסים. שערו למה.
- הילדים אינם מספרים את סודם זה לזה באופן ישיר אלא מגששים. מצאו עם התלמידים את המשפטים המראים שהילדים מספרים את סודם בשלבים. מדוע הם עושים כך?
- השיחה בין שני הילדים מתפתחת בשעת השקיעה ורק לאחר שהילדים האחרים ששיחקו אתם בכדורגל לפני כן עזבו את המקום. מדוע לדעתכם?
- האם היה קל או קשה לדעתכם לילדים לחלוק זה עם זה את סודם?
- אחרי שחלק נעם את סודו עם הילד, האם לדעתכם השתנו היחסים בין נעם ובין הילד המספר את סיפור? אם כן, כיצד?
- מדוע לדעתכם לא הצליח הילד המספר להירדם בלילה?
- האם אתם אוהבים לחלוק עם ידיד קרוב את הסודות שלכם? מה התחושה שלכם אחרי שאתם מגלים את רגשותיכם הכמוסים לאחרים?
אפשר גם
- אפשר להמשיך לפעילות בובות בבושקה, פעילות אישית שבה התלמידים בוחנים מה אנשי סביבתם יודעים עליהם ומה הם אינם יודעים.
- אם הלימוד נעשה סמוך לפורים, אפשר לחבר לפעילות מה התחפושות שלי אומרות עליי? העוסקת בנושא התחפושות, ובכך שלעתים הן חושפות את אישיותנו או את שאיפותינו.