לימוד – לשם מה?
למה אנחנו לומדים? האם כדי שנהיה מאוד משכילים? כדי לחדד את החשיבה שלנו? כדי לרכוש המון ידע? מקור זה עונה על השאלה. |
את הפסוק "לִמְדוּ הֵיטֵב" (ישעיהו א, יז) פירש רש"י – לִמדו להיטיב. מדוע? כיוון שלא מצאנו בשום מקום בתורה שמצֻוֶוה אדם להיות למדן ובקי בכל חדרי התורה, שכן תכלית הלימוד אינה להיות למדן, אלא להיות אדם טוב. לעשות הטוב ולהיטיב עם הזולת. |
על פי רבי מנחם מנדל מקוצק, בתוך שמחה רז (עורך), כוכב השחר, יריד הספרים


הרבי מקוצק (1859-1787), אדמו"ר חסידי, דרש מתלמידיו מצוינות והעמקה בלימוד והרבה להדגיש לפניהם שאין ערך ללימוד אם הוא לא הופך את הלומד לאדם טוב יותר.
הרבי מקוצק מצטט את הפירוש של רש"י לפסוק בספר ישעיהו כדי להבהיר את מטרת הלימוד – הלימוד אינו נעשה לשמו ואינו מיועד להשיג רמה גבוהה של אינטליגנצייה; תכלית הלימוד היא להיטיב עם הזולת. אפשר להבין את המושג "להיטיב עם הזולת" במעשי חסד אך גם בכל מיני מעשים שתורמים לחברה, למשל מחקר בתחום המדע שנעשה לא רק כדי לחדד את ההבנה של תהליכים שונים וחומרים שונים אלא להמציא תרופות שירפאו בני אדם.
בימינו בתי ספר רבים חורתים על דגליהם את השאיפה למצוינות. אף שידוע שהרבי מקוצק לא התפשר בדרישותיו מעצמו ומאחרים וסלד מבינוניות, אפשר להסיק מדבריו כאן שמצוינות שנשארת בגדר השכלי – ואולי גם נשארת באקדמיה – איננה מספקת, ועליה לבוא לידי ביטוי גם בהתנהגות של האדם ובפועלו בעולם. בדברים אלו הרבי מקוצק משוחח עם חכמים רבים שדיברו על האיזון המתאים בין לימוד ועשייה. ראו את הפעילויות לימוד או מעשים – שיעור מהעצים ומה חשוב יותר – לימוד או מעשים?
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- תוכלו לספר לתלמידים על ילד (או ילדה) שאתם מכירים שמסרב לבוא לבית הספר וללמוד. שוחחתם אתו רבות כדי לשכנע אותו שהלמידה חשובה, ללא הועיל. הזמינו את אחד התלמידים בכיתה לגלם את הילד, ועל התלמידים האחרים לנסות לשכנע אותו שחשוב ללמוד. הילד השחקן יאמר אם לדעתו הטיעונים המוצעים משכנעים.
- קראו יחד את המקור.
מדברים
- לפי הרבי מקוצק, מהי מטרת הלימוד?
- נסו לחשוב: עם איזה סוג של לימוד הרבי מקוצק "מתווכח" כאן?
- הרבי מקוצק דיבר על לימוד תורה, ואנו נרחיב את הדיבור ללימוד בכלל – כיצד הלימוד יכול להפוך את האדם לאדם טוב יותר שדואג לאחרים ופועל לטובתם ובכלל תורם לטובת החברה בכלל? תנו כמה דוגמאות.
אפשר גם
- אפשר לבקש מהתלמידים לבחור נושא לימוד ולהפוך אותו למשהו שמיטיב עם האחרים.
- בדקו איזה איזון בית הספר שלכם מקיים בין הלימוד לשמו לבין הלימוד המכוון להיטיב עם אחרים. אפשר להזמין אישיות בכירה בבית הספר לשוחח עם התלמידים בנושא זה ולהסביר את גישת בית הספר בנושא זה.
- הציעו ססמה לבית ספר שדוגל בלימוד למצוינות וגם בתרומה לקהילה.