ללמד את ילדי העולם
התנדבויות במדינות מתפתחות עלולות להביא יותר נזק מתועלת. אחת הדרכים שמוסכם שהיא תורמת לחברה מתפתחת היא החינוך.
תן לאדם דג, הוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג, הוא ישבע כל חייו.
פתגם אנגלי
שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. מעלה גדולה שאין למעלה ממנה, זה המחזיק ביד ישראל שמך [שהינו עני], ונותן לו מתנה או הלוואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה. כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול.
רמב"ם, הלכות מתנות עניים, פרק י, הלכה ז
"תיירות התנדבותית" היא שילוב בין טיול תיירותי, על פי רוב במדינה מתפתחת, ובין התנדבות בה. בדרך כלל זוהי התנדבות קצרת מועד, של כמה שבועות או חודשים, בלא צורך בהכשרה. הכוונות טובות, אך לעיתים התנדבויות מסוג זה יכולות להביא נזק יותר מאשר תועלת משום שהעזרה והתמיכה נעלמות עם סיום עונת התיירות, ועל המקומיים להתמודד עם בעיותיהם לבדם. לכן אחת הדרכים העדיפות לתת מענה בר קיימה לצרכים של הקהילות המקומיות היא חינוך. המתנדבים מנחילים למקומיים את הידע הנדרש להם והמותאם לצורכיהם, וכאשר הם עוזבים, הידע ממשיך לשמש את המקומיים, והם יכולים לעזור לעצמם.
"תבל בצדק" הוא דוגמה לארגון המפעיל תיירות התנדבותית של חינוך בנפאל. ניתן לקרוא על סיפורם של מתנדבים בארגון זה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- ספרו לתלמידים על כפר בנפאל שבו המקומיים נאלצים לעבוד שעות רבות ביום כדי לשבור אבנים וליצור חצץ במו ידיהם. הם חיים בעוני משום שבעבר נהגו להתפרנס מדיג, אבל הנהר התייבש בשל שינויי האקלים ופרנסתם נפגעה. בקשו מהתלמידים לחשוב כיצד ניתן לעזור להם.
- קראו את דברי רמב"ם על מדרג של שמונה דרכים לעזור לנזקקים. הדרך הטובה ביותר היא לתת לאדם מלאכה – ללמד אותו לפרנס את עצמו. היעזרו בפתגם האנגלי "תן לאדם דג, הוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג, הוא ישבע כל חייו" כדי להסביר את דברי רמב"ם. בקשו מהתלמידים להסביר במילים שלהם למה חינוך הוא הדרך הטובה ביותר לעזור לאדם שאין לו יכולת לעזור לעצמו.
- חזרו לדוגמה מראשית השיעור על הכפר הנפאלי, ובקשו מהתלמידים לחשוב על דברים שניתן ללמד את המקומיים שיוכלו לעזור להם להיחלץ מהעוני. ספרו לתלמידים שבכפר זה פעלו אנשי "תבל בצדק" ולימדו את המקומיים חקלאות אורגנית, וכך הצליחו לעזור להם לעזור לעצמם.
מדברים
- כיצד בכוחו של חינוך לעזור לאנשים לשנות את חייהם ולהיחלץ מהמצוקה שהם חיים בה?
- אילו דברים לדעתכם חשוב ללמד אנשים שחיים בעוני בארצות מתפתחות בעולם?
- האם לדעתכם ילדים במקומות כאלה רוצים ללמוד יותר או פחות מילדים בארץ? למה?
- אילו דברים הייתם רוצים ללמוד ושלדעתכם יוכלו לעזור לכם לחיות חיים טובים?
- חשבו על דוגמה מהחיים שלכם שמתאימה לפתגם "תן לאדם דג, הוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג, הוא ישבע כל חייו" – איזה דבר ייתנו לכם אך הוא לא יקדם אתכם, ומאיזה דבר שילמדו אתכם תרוויחו הרבה יותר? מהו "הדג" בדוגמה שלכם? מהם "לימודי הדיג" בדוגמה?
אפשר גם
- עם תלמידים גדולים תוכלו לצפות בכתבה על אודות הכפר הנפאלי שמתנדבי "תבל בצדק" עזרו לו בראשית הדרך.
- תוכלו גם להרחיב על האופן שבו לימוד וקריאה תורמים לתיקון עולם באמצעות הקטע על ספריות רחוב.