ללמוד בדרכי
מהן הדרכים האופטימליות ללימוד? שני מקורות אלו משיבים על שאלה זו ומציעים שיש ללמד את האדם לפי נטיותיו האישיות – תחומי עניין שקרובים ללבו, בכלים שמתאימים לכישוריו. |
אֵין אָדָם לוֹמֵד תּוֹרָה אֶלָּא מִמָּקוֹם שֶׁלִּבּוֹ חָפֵץ.
תלמוד בבלי, עבודה זרה, דף יט, עמוד א
פירושי מילים
שלבו חפץ – רוצה
……………
חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה.
משלי כב, ו


המשפט מהתלמוד טוען שהאדם לומד רק כאשר יש לו רצון ללמוד נושאים שמעניינים אותו. לכן חשוב למצוא את מה שימשוך את התלמיד או התלמידה ללמוד – דרך עידוד הסקרנות, העניין בנושא, העניין באמצעי הלמידה וכדומה. המשפט ממשלי מדגיש כי למידה משמעותית ולאורך זמן נעשית כאשר היא נעשית "על פי דרכו" של הלומד – כלומר יש להתאים את חומר הלימוד ללומד – ברמת הלימוד, בדרכים שניגשים אליו, בעניין שהוא יוצר אצלו ועוד. אף שבימינו אלו תפיסות מאוד מקובלות (גם אם לא תמיד מיושמות), יש להעריך את החשיבה הפרוגרסיבית של מקורות עתיקים אלו שהקדימו את זמנם באלפי שנים. |
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
|
מדברים
המקור הראשון
המקור השני
שני המקורות
|
אפשר גם
|