ללמוד להתבונן ולהלל
שירה של לאה גולדברג שם במרכז ההוויה את הכרת התודה על היום-יום, את ההודיה על החירות וחופש ואת ההכרה בכך שגם הכישלון הוא חלק חיוני בצמיחה ובהתפתחות האנושית. |
לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵךְ וְהִתְפַּלֵּל עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל, עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּש, לִנְשֹם, לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל. לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִׁיר הַלֵּל בְּהִתְחַדֵּשׁ זְמַנְּךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל, לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִלְשוֹם, לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל. |
לאה גולדברג, "שירי סוף הדרך", כתבי לאה גולדברג, שירים, כרך ב, פועלים, עמ' 154
לאה גולדברג (1911–1970) היא מהמשוררים העבריים המפורסמים ביותר בעת החדשה, סופרת מבוגרים וילדים, מתרגמת, מבקרת וחוקרת ספרות, כלת פרס ישראל לספרות ופרופסור לספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית בירושלים.
השיר הזה הוא השלישי בסדרת שירים המתארים התבוננות של אדם זקן על חייו.
הנכונות והיכולת לראות את המיוחד והשונה בכל יום, להתבונן בעולם ולברך הן מתנה שמשנה את ההסתכלות על החיים. השיר כתוב כתפילה שבה הדובר מבקש מהאל שילמד אותו לראות, לחוש ולהתחדש. השיר מבטא רצון להצליח להתבונן במציאות בכל יום מחדש, ללא שחיקה והרגל מסמאים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו והקריאו את השיר, או השמיעו לכיתה את השיר המולחן.
מדברים
- אילו פעלים חיוביים ומילים חיוביות כתובים בשיר? (לייחל, נוגה פרי בשל), אילו פעלים ומילים בעלי קונוטציה שלילית כתובים בו? (להיכשל, עלה קמל…)
- מאילו דברים בחיים ובטבע מבקש הדובר בשיר לדעת להתפעל?
- שערו: למה הדובר בשיר חושש מההרגל? האם אתם מזדהים עם חשש זה?
- מדוע הדובר מבקש ללמוד לברך גם על דברים שנראים לנו שליליים כמו עלה קמל? מדוע הוא מבקש לדעת ללמוד להודות גם על החירות להיכשל?
- מה נוכל לעשות כדי שיומנו לא יהיה הרגל? על מה עלינו להתבונן כדי לחוש התחדשות?
אפשר גם
- אפשר לצאת ולהתבונן בטבע: צאו לחצר, התבוננו וציירו בהשראת השיר עלה קמל, פֵרות בשלים או כל דבר בטבע שמעורר בכם רצון להלל ולהודות.
- אפשר לכתוב בקשה אישית ברוח השיר. למשל
השלימו את המשפטים:
למדני אלוהיי ברך והתפלל על…
אני מקווה לשים לב ל…
אני מאחל לעצמי תמיד להתפעל מ… ולהלל את…
קישורים ברשת
לאה גולדברג מדברת עם קהלת – ניתוח של "שירי סוף הדרך" מאת לאה מזור.