לעשות את הצעד הראשון
לפעמים אנחנו שומעים על עוול כלשהו בעולם ורוצים לפעול ולתקנו. אבל עם זה מגיעה התחושה שהעניין גדול ממידותינו. לכן זיהוי הצעדים הראשונים הוא שלב הכרחי בדרך לתיקון עולם.
גם מסע של אלף פרסה מתחיל בצעד אחד.
לאו דזה, דאו דה ג'ינג, אמרה 64
כל מהלך של תיקון עולם צריך להתחיל בצעדים ראשונים. בכל פעם שנרצה לפתור בעיה, נתחיל בלימוד הבעיה, נקרא עליה, נראיין אנשים שיש להם קשר לדבר, ונבין עם מה עלינו להתמודד. אחרי שנכיר היטב את הנושא, ננסה לחשוב: כיצד הוא נוגע לחיים שלי? איפה נקודת המפגש בין הבעיה הגדולה לסביבה הקרובה שלי? אולי נגלה שרבים בסביבתנו כלל אינם מודעים לבעיה, ונוכל להתחיל בפעולות הסברה בסביבה הקרובה. ניתן גם להתנדב ולהצטרף לארגונים גדולים שכבר פועלים בנושא. יש עוד צעדים ראשונים רבים, כל מקרה לגופו, אך חשוב לזכור שכל המהפכות הגדולות התחילו ממש כך, באנשים יחידים ובצעדים ראשונים. ובמילותיו של הפילוסוף הסיני לאו דזה: "גם מסע של אלף פרסה מתחיל בצעד אחד".
לאו דזה (נכתב גם לאו צה או לאו טסה) הוא פילוסוף סיני שחי כנראה לפני כ-2,500 שנה, אבי תורת הדאואיזם שהייתה דת חשובה בסין בעבר. בספר דאו דה ג'ינג (או טאו טה צ'ינג) המיוחס לו, שמונים ואחת אמרות חוכמה קצרות, והוא נפוץ מאוד מהמאה ה-20 גם במערב. ייתכן כי הוא הספר המתורגם ביותר לאחר התנ"ך.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- ציירו שמש אסוציאציות של עוולות ובעיות שקיימות בעולם. שאלו את התלמידים: כיצד מחוללים שינוי כשהבעיה גדולה מאיתנו? קראו את דברי לאו דזה, ודברו על צעדים ראשונים.
- הציגו לתלמידים סרטון המספר את הסיפור על כוכב הים. דונו במוסר ההשכל של הסיפור – בכוחו של כל אחד מאיתנו להשפיע, גם במעשים שנראים קטנים. בקשו מהתלמידים להציע דוגמאות למעשים כאלה שגם הם יכולים לעשות כדי לפתור בעיה גדולה.
מדברים
- אילו בעיות ועוולות קיימות בעולם? הביאו לפחות שלוש דוגמאות. מהן הדרכים שאתם מכירים כדי להתמודד עם בעיות אלו?
- איך מתחילים להתמודד עם בעיה כזו אם גם אתם רוצים לחולל שינוי? בחרו בעיה אחת, והציעו את הצעדים הראשונים להתמודדות עימה.
- גרטה טונברי היא ילדה משוודיה שהצליחה באמצעות מחאת יחיד לעורר אנשים מכל העולם להכיר במשבר האקלים ואפילו הוזמנה לאו"ם. מה לדעתכם אפשר ללמוד מהסיפור שלה על הדרכים לתיקון עולם?
- מה ניתן ללמוד מהציטוט של לאו דזה על תיקון עולם? מה יכול לעזור לנו לצאת לדרך כשהיא נראית ארוכה?
- במשנה במסכת אבות (ב, טז) נאמר: "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה". המשנה מדברת על סופו של התהליך. כיצד היא יכולה להתחבר לאמירתו של לאו דזה?
אפשר גם
- תוכלו לבחור עוולה או בעיה שנראית גדולה ולהנחות את התלמידים לקרוא עליה. לאחר מכן בקשו מהם להגדיר את הצעדים הראשונים להתמודדות עם הבעיה.
- תוכלו להציע פרויקט כיתתי – התנדבות, הצבת שולחן הסברה או כל צעד ראשון שהוא של תיקון עולם בנושא שמעניין את הכיתה.
- אפשר להרחיב את הדיבור על צעדים ראשונים של תשובה ותיקון בלימוד הקטע "לפתוח פתח".