התבוננות מעמיקה מגלה פנים, אורות ומרקמים שלא מבחינים בהם במבט ראשון. נצא לטבע, נבחר אובייקט ונתבונן בו בעיון. נתאר את המרקם, את האור, את הצל ואת הצבע. נצלם, נצייר או נכתוב את התרשמותנו.
בחרו את אופן תיאור ההתרשמות: הצטיידו בצבעי עיפרון, בצבעי מים, בשמן או פנדה, במצלמה או בדף ועיפרון.
צאו מן הכיתה, בקשו מהתלמידים לבחור אובייקט ולהתמקד בו במשך כמה דקות (חשוב להתעקש שיתבוננו לזמן ממושך, אפילו אם לא רגילים לזה), להתבונן היטב על צבעיו, מרקמו, משחקי האור והצל, לשים לב לפרטים הקטנים ביותר.
לאחר ההתבוננות על התלמידים לצלם את האובייקט, לצייר אותו או לכתוב את התרשמותם. בקשו מכל התלמידים לתאר בכתב לפחות חמישה מאפיינים חדשים שהם לא הבחינו בהם במבט ראשון.
מומלץ לעשות את הפעילות בשיעור אמנות.
מדברים
אילו אלמנטים התגלו לכם בעקבות ההתבוננות המעמיקה על האובייקט?
האם הציור, הצילום או הכתיבה עוזרים לתהליך ההתבוננות?
במה דומה תהליך ההתבוננות בטבע לתהליך ההתבוננות באנשים הסובבים אותנו ובעצמנו?
אפשר ללמוד את הפסוק מתהלים "מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית" (קד, כד) – זהו מזמור המתאר את החכמה שבה נברא העולם. ניתן לקרוא את הפרק כולו מתהלים ולנסות לזהות אילו תופעות בטבע המזמור מהלל.
לעבודת בית אפשר לבקש מהתלמידים להתבונן בדרכם חזרה הביתה על הדרך שבה הם עוברים ולמחרת לתאר דבר מה שהם לא הבחינו בו עד כה.