לצאת מכלוב הרגשות
לפעמים אנחנו מרגישים שהרגשות שלנו נעולים במקום סגור. כיצד נעזור להם להשתחרר משם?
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים לחשוב על רגש שנאמר להם שלא טוב להביע כלפי חוץ או רגש שהם מנסים שלא להרגיש (כמו כעס, עצב וקנאה) ולספר על כך לתלמיד אחר. אפשר לספר על מקרה שבו נמנע מהם לבטא רגש מסוים.
- בקשו מהתלמידים לכתוב את הרגשות האלה על פתק. את כל הפתקים הכניסו ל"כלוב רגשות" (זו יכולה להיות קופסה). כעת דונו בהשפעה של דיכוי רגשות וכליאתם בקופסה. שאלו את התלמידים: האם הרגשות האלה מתגברים כשהם מודחקים? האם הם רוצים לצאת החוצה בכוח? האם הם הופכים לכבדים ומושכים אותנו איתם יחד מטה? תוכלו לבקש מהתלמידים להחזיק את הקופסה – לנער אותה, להפיל אותה או להציג בכל דרך שהיא מה קורה לרגשות כשהן בכלא.
- לבסוף פתחו את הקופסה, ושחררו את הרגשות לחופשי. בקשו מהתלמידים לקחת את הפתק שלהם ולכתוב על הפתק יתרון אחד של הרגש הלא רצוי וגם משהו שהם יכולים לעשות כדי שיוכלו להרגיש את הרגש הזה בלי שהוא יציף אותם או ישתלט עליהם יותר מדי.
מדברים
- בקשו מהתלמידים לחשוב על רגש שנאמר להם שלא טוב להביע כלפי חוץ או רגש שהם מנסים שלא להרגיש (כמו כעס, עצב וקנאה) ולספר על כך לתלמיד אחר. אפשר לספר על מקרה שבו נמנע מהם לבטא רגש מסוים.
- בקשו מהתלמידים לכתוב את הרגשות האלה על פתק. את כל הפתקים הכניסו ל"כלוב רגשות" (זו יכולה להיות קופסה). כעת דונו בהשפעה של דיכוי רגשות וכליאתם בקופסה. שאלו את התלמידים: האם הרגשות האלה מתגברים כשהם מודחקים? האם הם רוצים לצאת החוצה בכוח? האם הם הופכים לכבדים ומושכים אותנו איתם יחד מטה? תוכלו לבקש מהתלמידים להחזיק את הקופסה – לנער אותה, להפיל אותה או להציג בכל דרך שהיא מה קורה לרגשות כשהן בכלא.
- לבסוף פתחו את הקופסה, ושחררו את הרגשות לחופשי. בקשו מהתלמידים לקחת את הפתק שלהם ולכתוב על הפתק יתרון אחד של הרגש הלא רצוי וגם משהו שהם יכולים לעשות כדי שיוכלו להרגיש את הרגש הזה בלי שהוא יציף אותם או ישתלט עליהם יותר מדי.
אפשר גם
- אפשר ללמוד את השיר "דני גיבור" ולדון בלגיטימציה החברתית של הבעת רגשות עצב.