לראות את מצוקת האחר
אנחנו רגילים להתמקד בעצמנו, בעיקר בשעה שמתרחשים אצלנו אירועים מיוחדים. אולם גם אז חשוב להתבונן סביבנו. המדרש מספר על בתו של רבי עקיבא שאפילו ביום חתונתה לא שכחה להתבונן סביבה. |
רַבִּי עֲקִיבָא הָיְתָה לוֹ בַּת. אָמְרוּ לוֹ הַחוֹזִים בַּכּוֹכָבִים: אוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁתִּכָּנֵס לַחֻפָּה יִשְּׁכֶנָּה נָחָשׁ וְתָמוּת. הָיָה מֵצֵר עַל הַדָּבָר הַרְבֵּה. בְּלֵיל חֲתוּנָתָהּ נָטְלָה בִּתּוֹ אֶת סִכַּת הָרֹאשׁ שֶׁלָהּ וְנָעֲצָה אוֹתָהּ בַּכֹּתֶל. פָּגְעָה הַסִּכָּה בְּעֵינוֹ שֶׁל נָחָשׁ וְנִנְעֲצָה בָּהּ. בַּבֹּקֶר כְּשֶׁנָּטְלָה אֶת הַסִּכָּה, נִגְרַר וּבָא הַנָּחָשׁ הַמֵּת אַחֲרֶיהָ. אָמַר לָהּ אָבִיהָ: מֶה עָשִׂית, שֶׁזָּכִית וְנִצַּלְתְּ מִפְּגִיעָתוֹ שֶׁל הַנָּחָשׁ? אָמְרָה לוֹ: בְּעֶרֶב הַחֲתוּנָה בָּא עָנִי וְקָרָא עַל הַפֶּתַח, וְהָיוּ הַכֹּל עֲסוּקִים בַּסְּעוּדָה וְאֵין שׁוֹמֵעַ לוֹ. עָמַדְתִּי וְנָטַלְתִּי מָנָה שֶׁנָּתַתָּ לִי לֶאֱכֹל וּנְתַתִּיהָ לוֹ. אָמַר לָהּ אָבִיהָ: מִצְוָה עָשִׂית. יָצָא רַבִּי עֲקִיבָא וְדָרַשׁ: "וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (משלי י, ב) – וְלֹא מִמִּיתָה מְשֻׁנָּה אֶלָּא מִמִּיתָה עַצְמָהּ. |
על פי תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קנו, עמוד ב.
רבי עקיבא היה מגדולי התנאים בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש השני. המדרש מתאר מעשה שקרה בחתונתה של בתו שהרואים בכוכבים חזו שהיא תמות בה. על אף עושרה ומעמדה הנכבד, בתם של רבי עקיבא ורחל אינה מאכזבת. היא רואה את העני העומד בפתח, נותנת לו את צלחתה, ובכך על פי התלמוד, בזכות מצוות צדקה, היא מצילה את עצמה ממוות. אנו הדגשנו במעשה הזה את חשיבותה של ההתבוננות סביבנו – מקור לאכפתיות ולעשיית צדקה. הלקח מן הסיפור הוא כי בכל עת עלינו לזכור להיות לא רק מרוכזים בעצמנו, אפילו – ואולי במיוחד – באירועים מיוחדים ומשמחים, לפקוח עיניים, להתבונן ולראות את מצוקת הזולת.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הקריאו לתלמידים את הסיפור המעובד מתוך התלמוד על בתו של רבי עקיבא בליל חתונתה. אפשר להשמיע את העיבוד באתר ספר האגדה. וודאו שהתלמידים מבינים את הסיפור.
- לאחר הדיון הדגישו לפני התלמידים כי נתינה איננה דווקא מעשה חד-פעמי ויוצא דופן כפי שמסופר בסיפור, אלא היא יכולה להתבטא בעזרה להורים, בתשומת לב לחבר בכיתה ששכח את הכריך בבית; עזרה יום-יומית ושגרתית מעידה אף היא על התבוננות ועל רצון לתרום ולעזור.
- האם יש סביבנו נזקקים שאפשר להבחין בהם ולהושיט להם יד? בקשו מהתלמידים לתאר מקרים שבהם הם התבוננו ושמו לב למצוקת האחר (בלי להזכיר שמות כמובן).
מדברים
- האם אורחים אחרים ראו את העני שעמד בפתח?
- מה לדעתכם גרם לכך שהכלה ראתה את העני?
- לאחר שהכלה מתבוננת סביבה ומבחינה בעני, מה היא עושה?
- כיצד הבין רבי עקיבא שבתו ניצלה בזכות מעשה שעשתה?
- נסו לאפיין את דמותה של הכלה, בתם של רחל ורבי עקיבא: אילו תכונות בולטות לדעתכם באישיותה?
- מדוע קשה לנו לראות את הנזקקים שסביבנו? (אפשר להזכיר את הביטוי "אנשים שקופים" ולהראות כיצד הוא תקף לדמויות אחרות בחברה.)
- האם לעתים אנו מבחינים במצוקת האחר ולא מושיטים לו עזרה? מדוע?
- הכלה אמנם נתנה לעני, אך גם קיבלה מנתינה זו. מה היא קיבלה?
- מה מקבל כל אדם שנותן, מעצם הנתינה?
- האם גם אתם חושבים שהתבוננות טובה ורגישה ועשיית טוב מביאות טוב? אם התנסיתם בכך, ספרו על כך!
אפשר גם
- אפשר להציע לתלמידים לצייר במחברת ציר: בקצה אחד אדם שאיננו רואה את מצוקתם של האחרים ובקצה האחר אדם שרואה את מצוקתם של אחרים. כל תלמיד ימקם את עצמו על הציר בעבודה אישית, ללא שיתוף הכיתה. לאחר מכן יסמן כל תלמיד היכן הוא היה רוצה להיות ממוקם. דונו בשאלות: האם ניתן לטפח את המודעות הסביבתית-חברתית שלנו? כיצד ניתן לשפר את המודעות הסביבתית שלנו?
- אפשר להמליץ לתלמידים להשתתף בפרויקט לקט שמציעה קרן תל"י, ובו התלמידים מגיעים לשדות שנועדו לכך וקוטפים פֵרות וירקות למען נזקקים. לפעילות לימוד עיוני מקדים.
- אפשר להיכנס לאתר רוח טובה ולחפש מסגרת התנדבות מתאימה לשכבה, לכיתה או לתלמיד עצמאי, או למצוא בעצמכם מקום להתנדבות בקהילה.