לשאול ולהרגיש את האחר
עד כמה אנחנו באמת מקשיבים לאחרים כשהם מספרים לנו על עצמם? הפעילות הבאה מסייעת להקשבה באמצעות טכניקה של העלאת שאלות.
פעמים רבות אחרים מספרים על משהו שקרה להם או פורקים את לבם לפנינו ואנו מיד מדברים על עצמנו – משתפים במשהו דומה שקרה לנו או להפך, מספרים שזה מאוד שונה אצלנו. לפעמים הדבר נובע מרצון לעזור ולייעץ או להביע הזדהות, אך בכך אנו מסיטים את המיקוד אלינו – אל תחושותינו למשמע הדברים ואל ניסיוננו בנושא, ובסופו של דבר איננו מקשיבים לאחר הקשבה מלאה. בפעילות זו ננסה להדגים את חשיבות ההקשבה המלאה באמצעות שאלות.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- חלקו את התלמידים לזוגות ולשלישיות. השתדלו שבכל קבוצה יהיו תלמידים שהקשר ביניהם קרוב למדי. הטילו על התלמידים משימה: כל אחד בקבוצה, בתורו, יספר לתלמידים משהו חשוב על עצמו שהוא רוצה לספר להם. אפשר להציע הצעות:
- ספרו על מאורע אישי – חיובי או שלילי – שאירע לכם.
- ספרו על תחושה או על רגש שמטרידים אתכם בעת האחרונה.
לכל תלמיד יוקצבו חמש דקות, וחבריו יקשיבו לו. ההשתתפות היחידה המותרת להם היא שאלות על דבריו – על המאורע, על רגשותיו אז ועכשיו, וכן הלאה. אחר כך התלמידים יחליפו תפקידים.
מדברים
בקשו מהתלמידים לתאר את חווייתם:
- כיצד הרגשתם כאשר האזינו לכם?
- האם החוויה הייתה חיובית בעיניכם? מדוע?
- האם הייתם מצפים לסוג אחר של השתתפות – עצה, מילות הזדהות וכדומה?
- כאשר שאלתם, כיצד הרגשתם? מה הבעתם בכך ששאלתם שאלות?
אפשר גם
- הפעילות יכולה להשלים את הפעילות להכיר זה את זה יותר שבה התלמידים הפנו שאלות לחבריהם כדי להכיר אותם טוב יותר.
- אפשר לחבר את הפעילות לנושא הכרת האחר, למשל באמצעות הפעילות האחר ואני המציעה דרך להיכנס לנעליו של האחר.