לשוט בזמן
אחד ההיבטים של הזמן שהילדים מסוגלים להבין או לחוש הוא התבגרות ושינוי בגילים השונים. בציור זה דמויות בשלבי החיים השונים ובצדן דימוי – הספינות.



על הצייר: קספר דוד פרידריך (1840-1774) היה צייר גרמני שהיה שייך לזרם הרומנטיקה שהציב את האדם במרכז – תחושותיו, רגשותיו והשינויים שעוברים עליו – וייצג את הרגשות האלה באמצעות ציורי טבע ונוף, כפי שרואים כאן.
על הציור: בציורו "שלבי חיים" האמן מציג את פירושו לחוויית המחזוריות האנושית מלידה עד זקנה. בציור דמויות בגילים שונים וספינות. הזקן ככל הנראה מייצג את דמותו של האמן, שכן הוא צייר את הציור שנים ספורות לפני מותו. הספינות ברקע מייצגות שלבים שונים בחיים, כל אחת מהן במקום אחר – שתיים בהפלגה לקראת הלא נודע (אולי מייצגות את גיל הנערוּת והבחרוּת), ואחת חוזרת אל החוף (אולי מייצגת את הזקנה לפני המוות).
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הראו לתלמידים את הציור, והזמינו אותם לציין את המרכיבים השונים שבו. תוך כדי הדיון הציעו את כוונת הצייר.
מדברים
- כל ספינה מייצגת תקופה שונה בחיים ונמצאת במרחק שונה מהחוף. מה לדעתכם מסמלים המרחקים?
- אם כל ספינה מייצגת גיל אחר, איזה מטען נושאת לדעתכם כל ספינה? (מה נושאת הספינה של התינוק? של בן העשר? וכדומה)
אפשר גם
- אפשר להזמין את התלמידים ליצור יצירה בהשראת הציור של פרידריך. עליהם לבחור דימויים נוספים (שונים מהספינה) לשלבים שונים בחיים. אפשר להציע להם לבחור למשל בעלי חיים, בגדים, מאכלים, ספרים וכדומה. היצירה יכולה להיעשות כקולז' מעיתונים, בתכנת ציור או במצגת כמו Canva וכדומה.
- אפשר לחבר פעילות זו לפעילות הגיל המתאים – העוסקת במשנה שמייחסת לכל גיל עיסוק או תכונה שמתאימים לו.
- אפשר ליצור חיבור לפעילות לכול זמן על קטע מספר קהלת שמתייחס אף הוא לרעיון שיש זמנים מתאימים לדברים שונים.