לשמור על איזון – אני מול אחרים
הלל הזקן מביע שני רעיונות על עצמנו שכביכול סותרים זה את זה. כיצד ניתן ליישבם?
הוּא [הִלֵּל הזקן] הָיָה אוֹמֵר:
אִם אֵין אֲנִי לִי – מִי לִי
וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי – מָה אֲנִי
וְאִם לֹא עַכְשָׁו – אֵימָתַי.
משנה, מסכת אבות, פרק א, משנה יד


אמרה זו של הלל הזקן מורכבת משלושה חלקים.
אפשר להבין אותם כך:
"אִם אֵין אֲנִי לִי – מִי לִי": אני הוא שצריך לדאוג לעצמי בלי לסמוך על אחרים.
"וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי – מָה אֲנִי": אין ערך לדאגה לעצמי בלבד, עליי לדאוג גם לאחרים.
"וְאִם לֹא עַכְשָׁו – אֵימָתַי": המשפט הזה מדבר על הדחיינות. אפשר לחבר זאת לאמרות האחרות כך: בכל פעם שאנו דוחים משהו שעלינו לעשות, אנו עלולים לפגוע בעצמנו או באחרים.
הלל הזקן חי מסוף המאה הראשונה לפני הספירה עד המאה הראשונה לספירה. הוא היה מהחכמים הבולטים ביותר בתקופה זו. הכינוי "זקן" ניתן לו לא בשל גילו, אלא בשל חכמתו ומעמדו. הלל נולד בבבל למשפחה שיוחסה לצאצאי דוד המלך, ובצעירותו עלה לארץ ישראל כדי ללמוד תורה. אגדות אחדות מספרות שכאשר התחיל הלל את לימודיו, היה עני מאוד אבל עשה הכול כדי ללמוד תורה. לימים היה לחכם גדול בתורה והתמנה לנשיא הסנהדרין.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- למדו את האמרה.
מדברים
- הסבירו את המשפט "אם אין אני לי – מי לי".
- לדעת הלל, מה מחויבותו של היחיד לעצמו?
- הסבירו את המשפט "וכשאני לעצמי – מה אני". לפי משפט זה, מה מחויבותו של היחיד לכלל?
- שני המשפטים נראים סותרים זה את זה. מה הקשר ביניהם?
- האם אתם מממשים יותר את המשפט "אם אין אני – לי מי לי" או את המשפט "וכשאני לעצמי מה אני"? (ציירו ציר על הרצפה או על הלוח ובקשו מהתלמידים למקם את עצמם.) באיזו מידה אתם מרוצים מהמיקום שלכם על ציר זה?
- עד כמה האמירה "אם אין אני לי – מי לי" או "כשאני לעצמי – מה אני" היא חלק בזהות שלכם?
- כיצד המשפט האחרון מתקשר לשני המשפטים הראשונים?
אפשר גם
- אפשר להראות כיצד המורכבות של מי שאני לעצמי לעומת מי שאני כלפי אחרים באה לידי ביטוי גם במדרש "שלושה שמות".