לשמח עצובים
הסיפור משבח את מי שמשמחים אחרים. האם אנחנו באמת מעריכים את מי שמשמחים ומצחיקים אותנו ומכירים להם תודה?
רַב בָּרוֹקָא חוֹזָאָה
טייל בשוק בחברתו של אליהו הנביא.
שאל את אליהו:
האם יש בשוק אנשים שהם בני העולם הבא?
ענה אליהו: לא.
הגיעו שני בני אדם לשוק.
אמר לו אליהו: הללו בני העולם הבא הם.
הלך אליהם רב ברוקא.
שאל אותם: במה אתם עוסקים?
ענו לו: בני אדם שמחים אנו ומשמחים עצובים,
וכשאנו רואים שניים שרבים, אנחנו טורחים ועושים ביניהם שלום.
על פי תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כב, עמוד א
פירושי מילים
חוֹזָאָה – תושב העיר חוזא שבבבל
בני העולם הבא – עתידים לשבת בגן עדן
בסיפור זה משמשת דמותו של אליהו הנביא תפקיד של רואה האמת שבתוך המציאות האנושית. אליהו הנביא מוצא את האנשים שנמצאים במעלה רוחנית גבוהה דייה כדי להגיע לגן עדן. אולם הסיפור אינו עוסק בתכונה מיוחדת זו של אליהו אלא מנסה להנחיל גישה אנטי-ממסדית בחברה הדתית העתיקה, ולפיה הזכאים לעולם הבא אינם דווקא לומדי התורה אלא האנשים הפשוטים שמעוררים שמחה ומשכינים שלום בין בני האדם.
הסיפור הזה (וסיפורים דומים בתלמוד) מראה כי הקשר שבין אדם לחברו חשוב ומקרב את האדם לחיי העולם הבא, אולי יותר מאשר הקשר שבין אדם לאלוהיו. בימינו מעניין לבחון תופעות של הומור ושמחה כמו סטנד-אפ, "נחמנים", ליצנים רפואיים וכדומה ואת מידת ההערכה והכבוד שהם נהנים ממנה בחברה ובקרב הילדים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- לפני הקריאה של הטקסט פתחו בדיון כתתי: דמיינו שאתם משתתפים בדיון של חכמים לפני 1,500 שנה. החכמים האמינו שמי שחי את החיים בצורה הנכונה ביותר מגיע לגן עדן. עליכם להחליט אילו אנשים הם במעלה הגבוהה ביותר ונוהגים כראוי יותר מהאחרים. מה לדעתכם היו חכמים מציעים? מה אתם הייתם בוחרים?
מדברים
- האם הסיפור קלע לדעתכם?
- מה כל כך מיוחד במי שמשמח אחרים ומשכין ביניהם שלום שמגיע לו העולם הבא?
- בספר קהלת נאמר: "עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק" (ג, ד) (ראו גם פעילות על הפסוק). ניתן לפרש כך את דברי קהלת: מי שבוכה, יש להניח לו לבכות ולא לנסות לשמח אותו כי לכל חוויה אנושית, טובה או רעה, יש לתת את הזמן שלה, לאפשר לה להתרחש. עם מי אתם מעדיפים להיות כשאתם עצובים: עם קהלת שאומר להניח לדברים להיות כמו שהם או עם המשמחים את העצובים בסיפור? או אולי לפעמים אתם מעדיפים כך ולפעמים כך?
- איך אתם נוהגים להגיב לאחרים כשהם עצובים – מנסים לשמח אותם או מניחים להם?
- האם יש דברים שמפיגים את העצב שלכם? האם אנשים זרים יכולים להפיג את העצב שלכם?
אפשר גם
- במישור האישי: אפשר שכל תלמיד ינסה להיזכר במצב שבו הוא היה עצוב ומשהו או מישהו שימח אותו. התלמידים יוכלו לכתוב זאת במחברת, ואם ירצו יוכלו לשתף.
- אפשר לספר על הליצנות הרפואית, דרך סיפורו של האנטר "פאץ'" אדאמס (1945), ליצן רפואי שנחשב ממייסדי התחום. בכל שנה אדאמס אוסף קבוצת מתנדבים, ויחד הם נוסעים למדינות שונות ברחבי העולם, מתחפשים לליצנים ומנסים לעודד ולשמח יתומים וחולים. סיפור חייו שימש בסיס לסרט "פאץ' אדאמס". אפשר לשאול: האם ליצן רפואי הוא במעלה גבוהה בעיניכם (בן העולם הבא בלשון חכמים)?
- אפשר לדבר על תפקיד הצחוק בחיים:
-
- האם דברים מצחיקים יכולים לשנות את מצב הרוח שלי? תנו דוגמה.
- כל תלמיד יספר על חוויה מצחיקה שהייתה לו.
- ספרו בדיחות (לא גסות) בכיתה.
- מה מצחיק אותי? האם יש תוכנית טלוויזיה או אינטרנט שמצחיקה אותי?
- אפשר להקרין סרטון על "הנחמנים" שמשמחים חיילים ולדון בו.