מגדל בבל
על פי סיפור מגדל בבל, לכל בני האדם בראשית ההיסטוריה הייתה שפה אחת משותפת. האם זו ברכה או קללה?
וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים* […] וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ* עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.
וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם.
וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר* מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.
הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה* שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.
וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ […].
בראשית י"א, א'-ט'
פירושי מילים
דְבָרִים אֲחָדִים – דיבור אחד
נָפוּץ – נתפזר
יִבָּצֵר – יימנע
נָבְלָה – נבלבל
סיפור מגדל בבל מספר בראשית מתאר מצב שבו הייתה "כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים". על פי הסיפור, בני האדם ניצלו את יכולת התקשורת המופלאה הזאת לרעה. לפי הסיפור לא ברור מה היה חטאם, אך לפי פרשנויות שונות, מעשיהם היו מעשי גאווה והתגרות נגד אלוהים. בכל מקרה, לפחות לפי המסופר, מעשיהם היו התרסה, ואלוהים לא ראה זאת בעין יפה. על פי דברי אלוהים, השפה המשותפת יכולה לגרום להם לעשות כל מה שהם זוממים. על כן הוא בלל את שפתם, וזה מצב האנושות כפי שאנו מכירים כבר אלפי שנים.
ואכן יכולת התקשורת האנושית היא שמעמידה את האדם בעמדה גבוהה כל כך לעומת שאר היצירה ומאפשרת לו לבנות, ליצור, לקיים מדינות וחברות גדולות, לנהל כלכלה, ללמוד וכו'. בכוחה של היכולת הזאת לבנות ולהרוס.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הצעה לפתיח: בקשו מכמה תלמידים להסתדר בזוגות, ותנו לכל זוג פתק שכתובה בו סיטואציה (קניית משהו בחנות, בקשת הוראות הגעה וכדומה). עליהם להמחיז את הסיטואציה, אך באופן מיוחד: תלמיד אחד מכל זוג ידבר בעברית, ואילו האחר ידבר בשפה דמיונית, תוך ניסיון מרבי להיות ברור לחברו אך בלי שימוש בשום מילה בעברית או בשפה אחרת! עד כמה הצליחו להבין זה את זה?
- קראו את סיפור מגדל בבל.
מדברים
- מה רצו בני האדם לעשות באמצעות השימוש בתקשורת ביניהם?
- מדוע בלל אלוהים את שפתם?
- מה המסקנה שהסיפור רוצה ללמד אותנו? האם אתם מסכימים עם מסקנה זו?
- מה הרווח ביכולת התקשורת האנושית? מהן הסכנות הטמונות בה?
- חשבו על כללים שיכולים להנחות אותנו בשימוש נכון בתקשורת – מה כדאי לעשות? ממה להימנע?
- האם עדיף שכל בני האדם בעולם ידברו בשפה אחת או שיש יתרון למגוון השפות?
אפשר גם
- שפת הסימנים – נלמד שפה נוספת שנראית לנו בין-לאומית אף שהיא ישראלית לגמרי.
- אפשר לעשות גם את הפעילות שפה בתנועה שמראה שאפילו דוברי העברית בימינו היו מתקשים להבין את דוברי העברית בתקופות אחרות.
- אפשר לחבר את הנושא לאגדה הלשון – טובה או רעה? המדברת על הצדדים החיוביים והשליליים של הדיבור.