מה הסיבה לאהבה?
המשנה ממסכת אבות מתארת שני סוגי אהבה: אהבה התלויה בדבר ואהבה שאינה תלויה בדבר. נלמד מה ההבדל המהותי ביניהן לפי המשנה.
כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְּלוּיָה בְּדָבָר –
בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה.
וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר –
אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם.
מִשנה, מסכת אבות, פרק ה, משנה טז
הביטוי "תלויה בדבר" פירושו שיש גורם חיצוני לאהבה שאינו מושא האהבה עצמו. המניע לאהבה כזו הוא תועלתני (למשל בצע כסף, תאוות גוף, מעמד חברתי, נוחות וכדומה).
המשנה ממשיכה ונותנת דוגמאות לאהבה מכל סוג: אהבה שתלויה בדבר – אהבת אמנון ותמר; אהבה שאינה תלויה בדבר – אהבת דוד ויהונתן.
אהבת אמנון לתמר, אחותו למחצה (שמואל ב, יג), לא הייתה רק חד-צדדית אלא גם תאווה מינית. אחרי שמומשה באכזריות ואמנון אנס את תמר, נעלם המניע החיצוני שהוא הרצון לממש תאווה, והוא החל לשנוא אותה.
לעומתה אהבת דוד ויהונתן הייתה חברות נפש שבה באמת היה להם עניין אמתי זה בזה. ההוכחה שאהבתם הייתה מנוגדת לכל מטרת רווח היא שיהונתן ויתר על קרבת אביו המלך, ואף סיכן את חייו למען חברותם. הקרבתו של יהונתן הייתה גדולה במיוחד משום שאילו היה מסייע לאביו להרוג את דוד או פשוט לא מסייע לדוד, היה ככל הנראה זוכה בעצמו במלוכה. אהבת דוד ליהונתן מתגלה בהספד הכואב – הקינה שכתב לאחר מותו (שמואל ב, א).
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הקרינו סרטון קצר המסכם את הקשר של דוד ויהונתן. לאחר מכן שאלו את התלמידים: אילו הוכחות יש בתנ"ך לכך שאהבת יהונתן ודוד הייתה אהבת אמת?
- קראו עם התלמידים את המִשנה.
מדברים
- אילו גורמים ומניעים לאהבה עושים אותה "תלויה בדבר"? חשבו על אהבה בין חברים או אהבה רומנטית.
- כאשר אהבה אינה תלויה בדבר, מה גורם לה? מה מאפיין קשר בין שני אנשים שהאהבה שלהם היא כזו?
- מדוע, לפי המִשנה, לאהבה כזו יש סיכוי גדול יותר לשרוד?
- האם אהבה בין בני משפחה היא על פי רוב אהבה התלויה בדבר? הסבירו.
- איך אפשר לדעת אם האהבה של מישהו אחר כלפינו תלויה בדבר?
- האם לדעתכם אהבה שהתחילה ממניע חיצוני (כמו רצון להיות קרובים למלכת הכיתה) יכולה להיעשות עם הזמן לאהבת אמת? הסבירו ותנו דוגמה.
אפשר גם
- מה מאפיין חברות אמת? מסכת אבות דרבי נתן מציעה לכל אדם לקנות לו חבר ומסבירה מהם המאפיינים העיקריים של חברות.
- דוגמה לאהבת אמת שאינה תלויה בדבר היא אהבתם של עקיבא ורחל ששניהם הקריבו רבות למען אהבתם.
- השיר "אי שם בלב" ממחיש את התרומה של החברות באמצעות דימוי נפש האדם לפרח.