מה חשוב יותר – לימוד או מעשים?
מה חשוב יותר – לימוד או מעשים? לפניכם מחלוקת בסוגיה בין רבי טרפון לבין רבי עקיבא.
וּכְבָר הָיָה רַבִּי טַרְפוֹן וּזְקֵנִים מְסֻבִּין […] בְּלוֹד, נִשְׁאֲלָה שְׁאֵלָה זוֹ בִּפְנֵיהֶם: תַּלְמוּד* גָּדוֹל אוֹ מַעֲשֶׂה גָּדוֹל?
נַעֲנָה רַבִּי טַרְפוֹן וְאָמַר: מַעֲשֶׂה גָּדוֹל. נַעֲנָה רַבִּי עֲקִיבָא וְאָמַר: תַּלְמוּד גָּדוֹל. נַעֲנוּ כֻּלָּם וְאָמְרוּ: תַּלְמוּד גָּדוֹל, שֶׁהַתַּלְמוּד מֵבִיא לִידֵי מַעֲשֶׂה. תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף מ, עמוד ב פירושי מילים תלמוד – לימוד |


החכמים שהרבו בלימוד וכמובן גם דבקו בקיום מצוות עסקו רבות בשאלה מה חשוב יותר – לימוד או עשיית מצוות. במחלוקת המובאת כאן, רבי טרפון טוען שהעשייה חשובה יותר, ואילו רבי עקיבא טוען שהלימוד עדיף. רוב החכמים (במקור "כולם") מצדדים ברבי עקיבא. הטיעון המובא – שהלימוד מוביל למעשים – הוא חשוב מאוד כי הוא מדבר על מהות הלימוד: הלימוד, לפי תפיסה זו, אינו רק לימוד לשמו, אלא מטרתו לגרום לנו לקיים אורח חיים מסוים. הטקסט הזה מביא תפיסה מנוגדת לדברי רבי אלעזר בן עזריה כפי שהם באים לידי ביטוי במקור לימוד או מעשים – שיעור מהעצים שלפיו הלימוד עדיף מהעשייה. אם אתם מלמדים את שני המקורות, כדאי להסב את תשומת לבם של התלמידים לכך שבמשנה ובתלמוד מוצגות עמדות סותרות, אבל אין ניסיון ליישב ביניהן ולהציג עמדה נכונה אחת. זו אמירה חשובה – לפעמים אין תשובה נכונה אחת, ויש לכבד את שתי התפיסות, גם אם הן שונות זו מזו ואפילו סותרות. אפשר לטעון שמי שמתרכז אך ורק בלימוד מנותק מהמציאות ועלול להיות אדיש לסביבתו, ואילו מי שפועל ללא חשיבה עמוקה על הדברים, בלי ללמוד את הנושאים ואת המורכבויות שלהם, עלול לפעול בצורה שאינה מקדמת את ערכיו על אף כוונותיו הטובות. בחיים התשובה איננה חדה, ויש לנסות למצוא איזון בין שני ערכים אלו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- רשמו על הלוח את המילים "לימוד" ו"עשיית מעשים טובים". בקשו מהתלמידים לדמיין שעומדות לרשותם שלושים שעות בשבוע שבהן עליהם לחלק את הזמן שלהם בין לימוד (כל סוג של לימוד) ובין עשיית מעשים טובים. כמה שעות ייתנו לכל דבר? דונו בתשובות של התלמידים ובנימוקים שלהם לחלוקה שהציעו.
- קראו את המקור מהתלמוד.
מדברים
- מה הייתה השאלה שנשאלו החכמים?
- מה ענה כל אחד מהם?
- אם עשיתם את הפעילות המוצעת ב"תכל'ס", עשו הצבעה: מי עשה את החלוקה לפי גישתו של רבי טרפון? מי עשה את החלוקה לפי גישתו של רבי עקיבא?
- איזה נימוק מובא כדי להוכיח שהלימוד חשוב יותר מהמעשה?
- הציעו עוד נימוק המחזק את הטענה שהלימוד חשוב מהמעשה.
- הציעו נימוק המחזק את דעתו של רבי טרפון.
- איזה סיכון טמון בגישה הדוגלת בהעדפת העשייה מהלימוד?
- איזה סיכון טמון בגישה הדוגלת בהעדפת הלימוד מהעשייה?
- האם תוכלו לחשוב על גישה המשלבת את שתי הדרכים?
אפשר גם
- אפשר ללמוד את הפעילות לימוד או מעשים – שיעור מהעצים העוסקת גם היא באיזון הנכון בין לימוד ועשייה. אם לומדים את אותו המקור, אפשר לשאול את התלמידים מי מסכים עם רבי אלעזר בן עזריה – רבי טרפון או רבי עקיבא.
- הפעילות איך הכי טוב לי ללמוד? עוסקת בשיטתו של הווארד גרדנר שעל פיה יש רבים שבעיניהם העשייה היא הלימוד הטוב ביותר.