מה יש למלך מתחת לכתר
שירה של לאה נאור מראה שלכל אחד מאתנו יש חיים פנימיים שאינם גלויים לעין, אפילו לדמות ציבורית וחשובה כמו מלך!
מַה יֵּשׁ לַמֶּלֶך מִתַּחַת לַכֶּתֶר
לאה נאור
מַה יֵּשׁ לוֹ, לַמֶּלֶךְ, מִתַּחַת לַכֶּתֶר?
מַזָּל שֶׁאַתֶּם שׁוֹאֲלִים.
מַה יֵּשׁ לוֹ, לַמֶּלֶךְ, מִתַּחַת לַכֶּתֶר?
הַגִּידוּ לִי: אֵיךְ מִסְתַּכְּלִים?
אוּלַי הוּא דּוֹאֵג שָׁם מִתַּחַת לַכֶּתֶר?
אוּלַי כָּל הַזְּמַן הוּא רָעֵב?
מַה יֵּשׁ לוֹ, לַמֶּלֶךְ, מִתַּחַת לַכֶּתֶר?
עַל מַה הוּא בְּעֶצֶם חוֹשֵׁב?
אוּלַי הוּא פּוֹחֵד שָׁם מִתַּחַת לַכֶּתֶר?
אוּלַי הוּא צוֹחֵק כָּל הַזְּמַן?
שָׁמַעְתִּי אוֹמְרִים שֶׁמִתַּחַת לַכֶּתֶר
הַמֶּלֶךְ בְּעֶצֶם לֵיצָן.
מַה יֵּשׁ לוֹ, לַמֶּלֶךְ, מִּתַּחַת לַכֶּתֶר?
קָרַחַת? חָלָק? מְתֻּלְתָּל?
אוּלַי אֵין לוֹ רֹאש שָׁם, מִתַּחַת לַכֶּתֶר?
אוּלַי אֵין שָׁם מֶלֶךְ בִּכְלָל?
השיר מספר על דמות ציבורית, נישאה ומרוחקת, ומראה שגם למלך יש אותם רגשות אנושיים ותחושות כמו לאנשים רגילים, גם אם אין הם ניכרים על המלך. אפשר לחבר את השיר לדמויות המלכותיות במגילת אסתר: המלך אחשורוש, המלכה ושתי ואסתר המלכה. כולם נתונים במצבים מורכבים שבוודאי נלווים אליהם רגשות שונים שאינם ניכרים לאחרים, למשל: ושתי – כעס, עלבון ופחד בשל דרישת המלך להופיע במשתה ולאחריו בשל הדחתה; אחשורוש – בלבול וכעס כלפי ושתי וכלפי המן שהונה אותו וכמעט גרם לו להרוג את העם של מלכתו; ואסתר – חשש שגרם לה להסתיר בתחילה את יהדותה אך לבסוף הוכרחה להתגבר עליו ולגלות את מוצאה כדי להציל את עמה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- פתיח: ניתן לפתוח בהזמנת התלמידים לדמיין שהם מלך או מלכה. מהן לדעתם מחשבותיהם ותחושותיהם של מלך או מלכה?
- קראו את השיר עם התלמידים, ושאלו אותם: האם כמו המשוררת דמיינתם שגם למלך או למלכה יש פחדים, צרות או חשק לצחוק?
מדברים
- מה משמעות השאלה "מה יש לו, למלך, מתחת לכתר?" כיצד אפשר לנסח את השאלה במילים אחרות?
- איזה מסר המשוררת מבקשת להעביר לנו על מלך, מלכה או כל דמות ציבורית אחרת?
- שערו מדוע המשוררת מרגישה שחשוב להעביר מסר זה, כנגד איזו דעה או הנחה היא יוצאת?
- כיצד אתם מבינים את השורה האחרונה של השיר "אולי אין שם מלך בכלל?"
- במגילת אסתר שלוש דמויות מלכותיות: אחשורוש, ושתי ואסתר. בעקבות השיר דמיינו מהם הרגשות והמחשבות שעוברים בכל אחת מהדמויות "מתחת לכתר" בחלקים השונים של הסיפור.
אפשר גם
- אפשר לעסוק ביצירה אסתר המלכה של הצייר האנגלי אדווין לונג (המאה ה-19) המזמנת דיון בשאלה מה בלבה ובראשה של אסתר המלכה לדעת האמן
- גם שוטר לובש פיג'מה? ספרה של תמר אדר (לילדים הצעירים) המציג דמויות בעלות תפקידים ובמדים – הרגשות, המחשבות והמעשים