מחלוקת
אמרה הומוריסטית אומרת: "אני לא מוכן להתווכח עם מישהו שחושב אחרת ממני". אולם בחיים האמתיים התקשורת וההידברות מזמנות שיח גם עם מי שחושב אחרת מאתנו. שיח כזה חשוב לפחות כמו תקשורת עם מי שמסכים אתנו.
אָמַר ר' אַבָּא אָמַר שְׁמוּאֵל:
שָׁלוֹשׁ שָׁנִים נֶחְלְקוּ בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל.*
הַלָּלוּ אוֹמְרִים: הֲלָכָה כְּמוֹתֵנוּ*
וְהַלָּלוּ אוֹמְרִים: הֲלָכָה כְּמוֹתֵנוּ.
יָצְאָה בַּת קוֹל* וְאָמְרָה: אֵלּוּ וָאֵלּוּ דִּבְרֵי אֱלוֹהִים חַיִּים הֵן, וַהֲלָכָה כְּבֵית הִלֵּל.
וְכִי מֵאַחַר שֶׁאֵלּוּ וָאֵלּוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים, מִפְּנֵי מָה זָכוּ בֵּית הִלֵּל לִקְבֹּעַ הֲלָכָה כְּמוֹתָן?
מִפְּנֵי שֶׁנּוֹחִין* וַעֲלוּבִין* הָיוּ וְשׁוֹנִים* דִּבְרֵיהֶן וְדִבְרֵי בֵּית שַׁמַּאי, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁמַּקְדִּימִין דִּבְרֵי בֵּית שַׁמַּאי לְדִבְרֵיהֶן.
תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף יג, עמוד ב
פירושי מילים
בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל – שתי קבוצות חכמים שונות שרבותיהן היו שמאי והלל
הֲלָכָה כְּמוֹתֵנוּ – תיקבע ההלכה לפי דעתנו
בַּת קוֹל – מהשמים, המייצגת הכרעה אלוהית
דברי אלוהים חיים – דברים נכונים, דברי אמת
נוֹחִין – נעימים לבריות, לא קפדנים
עֲלוּבִין – צנועים וסובלניים (מוכנים לסבול עלבון)
שׁוֹנִים – לומדים
המחלוקות וריבוי הדעות הן חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית, ובתפיסת חז"ל כל דעה של החכמים ראויה, גם אם בסופו של דבר אין נוהגים לפיה.
המחלוקת של בית שמאי ובית הלל היא אחת המחלוקות המפורסמות ביהדות. שמאי והלל (תחילת המאה הראשונה לספירה) היו חכמים שעמדו בראש מוסדות הדת באותה תקופה. קבוצות התלמידים שלמדו בבית מדרשם נקראו בית הלל ובית שמאי. כל בית נודע באופיו המיוחד על פי גישת הרב המייסד: בית הלל נודע בסבלנותו ובגמישותו, ובית שמאי נודע בנוקשותו ובחומרתו. במחלוקות שביניהם כמעט תמיד נקבעה ההלכה, הכלל שלפיו יש לנהוג, על פי בית הלל.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- פעילות פותחת על היגדים: כתבו על הלוח את ההיגדים האלה:
מי שחושב אחרת ממני הוא טיפש.
מי שחושבת אחרת ממני לא יכולה להיות חברה שלי.
אני מעדיפה שכל החברים שלי יחשבו בדיוק כמוני.
מי שחושב אחרת ממני עדיין יכול להיות חבר שלי.
מעניין אותי לשמוע את מי שחושבת אחרת ממני.
אם חבר שלי ואני חושבים אחרת בנושא מסוים, אנחנו פשוט לא מדברים על זה.
ערכו סקר: על כל היגד שאלו מי מהתלמידים ממש מזדהה אתו ומי ממש מתנגד לו (כמובן לא כל התלמידים יתייחסו לכל הביטויים), וציינו ליד כל ביטוי את מספר המזדהים והמתנגדים. האם יש יותר תומכים במחלוקת או בהימנעות ממנה? בדיון דברו על הסיבות שחלק מאתנו אינם אוהבים מחלוקת ועל הערך של המחלוקת.
- קראו את הטקסט התלמודי.
מדברים
- במקור נאמר ששתי הדעות נכונות. איך ייתכן ששתי דעות שונות על הדרך שבה צריך לנהוג נכונות?
- מה אנחנו יכולים ללמוד מהאמירה "אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן"?
- מדוע זכה בית הלל שבסופו של דבר ההלכה נקבעת לפיו אף ששתי הדעות ראויות? האם אתם מסכימים עם הקביעה?
- מה מסקנת האגדה באשר לדבר החשוב במחלוקת?
אפשר גם
- ערכו בכיתה דיון על נושאים שמתאימים לכיתה – איך לנהוג בהפרעות בשיעור, איך להעניש מי שפוגע בחבר וכדומה. בכל נושא ידונו שני תלמידים המייצגים גישות שונות ויציגו את עמדתם. עוד לפני השיעור מנו (בסתר) משקיפים שמשימתם לבחון כיצד מתקיימת השיחה: האם יש הקשבה, האם הצדדים נוחים זה לזה, האם התייחסו לדברי היריב וכדומה. סכמו את הדיונים בהשוואה למאפייני הוויכוח של בית הלל – האם הצליחו התלמידים לנהוג כמותם?
- ערכו שיחה כיתתית בנושא "תרבות הדיון": איך נראים הדיונים בכיתה? האם יש התייחסות לצד האחר? מה טעון שיפור, ואיך אפשר לשפר?
- פעילות נוספת המתקשרת לנושא המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל היא הפעילות מה חושבים? מה אומרים?. הפעילות מציגה מחלוקת בין הלל ושמאי העוסקת בדיבור, ובה נחלקו החכמים אם לומר את האמת כפי שהיא או לייפות אותה במקרים מסוימים.
קישורים ברשת