מילים מפוסלות
מילים הן בעלות משמעות, תוכן. מה קורה אם מתייחסים קודם כול לצורה שלהן? האם יש קשר בין המשמעות לצורה? שאלות אלו ואחרות עולות מההתבוננות בפסל אהבה.
אהבה
רוברט אינדיאנה, 1977
מוזאון ישראל, ירושלים
רוברט אינדיאנה הוא אמן אמריקני שעובד בסגנון פופ-ארט (אמנות פופולרית). ביצירתו הוא משתמש במשטחי צורות גאומטריים בצבעים שונים ובהרבה יצירות מוסיף להם כיתוב. ביצירה אחת הוא החליט להפוך את האותיות עצמן לצורות, וכך נוצר הציור LOVE. הציור היה גם לפסל. מוזאון ישראל הזמין את הפסל בעברית. כולנו יודעים שכתוב כאן "אהבה", אך כשהאותיות מסודרות כך, יש להן גם משמעות צורנית, וכך הן גם נהפכות למשהו מופשט. הרבה אנשים אוהבים את הפסל, וייתכן שאחת הסיבות היא שהוא מדבר על רגש חשוב ולפעמים מורכב אצל כולנו ומציג אותו בצורה מאוד פשוטה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים את תצלום הפסל, ודונו בצורתו ובתוכנו.
מדברים
- מה כתוב בפסל? מדוע לדעתכם בחר הפַסל דווקא במילה זו?
- דמיינו שאינכם מבינים עברית – מה רואים בפסל? האם יש לו משמעות גם למי שאינו יודע מה כתוב בו? (אפשר להציג להם את הפסל באיטלקית ולבדוק אם בפסל הזה קל להם יותר להבחין בצורות.)
- הפסל משלב צורה (של האותיות) ותוכן (המשמעות של המילה אהבה). מה עיקרי יותר לדעתכם? לו הייתה כתובה בפסל מילה אחרת, האם אנשים היו אוהבים פחות את הפסל או לא?
- שערו מה צורת הפסל מביעה לגבי רגש האהבה?
אפשר גם
- צרו צורות מאותיות: בחרו מילה שיש לה משמעות בעיניכם. (אפשר לבחור את השם שלכם למשל או מילה אחרת.) כתבו אותה בקובץ Word באמצעות Word-art או על דף. דאגו שהאותיות יהיו עבות וגדולות. כעת "שחקו" עם המילים – אפשר להכפיל אותן, להפוך אותן, לעשות מהן מחרוזת וכדומה, כך שהמילים יהיו לקישוט. אפשר לצבוע בצבעים שונים את האותיות (ובציור ביד גם את החללים ביניהן) וליצור מהן משמעות חדשה לגמרי, קישוטית ולא מילולית (דוגמה).
- אפשר לבצע פעילות דומה שבה נוצר קשר בין צורת המילה למשמעותה:
חלקו לתלמידים רשימת מילים, ובקשו מהם לכתוב אותן ולצבוע אותן בצורה שתשקף את משמעות המילה עצמה. הצעות למילים: אש, גבוה, חם, מים, חזק, עף וכדומה. אפשר כמובן לתת לתלמידים להציע מילים בעצמם, ואפשר לתת לכל הכיתה את אותה המילה.