מנדלות
מַנְדָּלָה היא צורה שיסודה מהטבע. מנדה = מהות, לה = בתוך, כלומר מעגל שבתוכו המהות. מבנה המַנְדָּלָה סימטרי, והיא משרה תחושה של תנועה והרמוניה.
מנדלות הן צורות מעגליות ללא נקודת התחלה או סיום מובחנת, והמעגליות שלהן מעלה אסוציאציות של שלמות ואיזון, שלא כמו צורה לינארית שמשרה תחושה של התקדמות לכיוון כלשהו. עם זאת בצביעת מנדלה אנו בוחרים נקודת התחלה ומסיימים את הצביעה בנקודת סוף. בגלל הסימטרייה שבה, לבחירות הצביעה שלנו בהתחלה השפעה רבה על ההמשך. עובדה זו מזמנת שיחה כללית יותר על האופן שבו אנחנו מתחילים דברים חדשים (שיעור, קשר עם אדם, משימה וכדומה) משפיעה על כל התהליך.
אחרי הצביעה אי אפשר לדעת איפה התחלנו ומה היה סדר הצביעה, ויש הרגשה חזקה של חזרתיות. גם תופעה זו מזמנת חשיבה על המחזוריות בחיינו, על דברים שחוזרים שוב ושוב; אף שתמיד יש התחלות חדשות, יש גם מחזוריות מתמדת.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- חלקו לתלמידים מנדלות, והסבירו את מאפייני המנדלה.
- בקשו מהתלמידים להתבונן במנדלה ולבחור נקודה שבה הם רוצים להתחיל את הצביעה.
- בסיום העבודה ניתן להשוות בין צביעות שונות ולראות כיצד הבחירה בצבעים ובנקודות התחלה שונות השפיעה על התוצר הסופי.
מדברים
- מה מאפיין מנדלות? (מעגליות, סימטריה)
- אחרי הצביעה: האם נקודת ההתחלה שבחרתם הייתה משמעותית? באיזו מידה הנקודה שבה התחלתם לצבוע השפיעה על צביעת שאר המנדלה? האם ההשפעה הכרחית? האם אפשר לשנות כיוון באמצע?
- ובחיים: באיזו מידה ההתחלה משפיעה על ההמשך? האם ההשפעה הכרחית? האם אפשר לשנות כיוון באמצע?
- האם תכננתם איך תיראה המנדלה מראש או שיצרתם תוך כדי צביעה? ובחיים? האם אתם בדרך כלל מתכננים את הדברים מראש או זורמים יותר? (כמובן אין אחת דרך נכונה, אלא שטוב ומעניין להכיר את הדפוסים שלנו.)
- בציור המנדלה יש התחלה וסוף, אך התוצאה הסופית היא תמונה מעגלית ויש חזרתיות. האם גם בחיינו יש חזרתיות? תנו דוגמאות לכך. האם זה מוצא חן בעיניכם? נמקו.
אפשר גם
- אפשר להמשיך לפעילות מתחילים סיפור ולהעמיק באופן שבו ההתחלה משפיעה על המשך הדרך ולעתים אף מכריעה מה יהיה בהמשך.