מעשים שונים וקצת משונים בליל הסדר
איך נגרום לילדים לשאול שאלות בליל הסדר? ואם אין ילדים, האם עדיין חשוב לשאול שאלות? על שאלות אלו משיב רמב"ם במקור זה.
וצריך לעשות שינוי בלילה הזה כדי שיראו הבנים וישאלו ויאמרו: "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" עד שישיב להם ויאמר להם: כך וכך אֵירַע, וכך וכך היה [יספר להם, לילדים, את סיפור יציאת מצרים].
וכיצד מְשַׁנֶה?
מחלק להם קְלִיוֹת [גרגרים קלויים] ואגוזים,
ועוקרים השולחן מלפניהם קודם שיאכלו,
וחוטפין מצה זה מיד זה. [הכוונה למנהג גנבת האפיקומן].
וכיוצא בדברים האלו.
אין לו בן – אשתו שׁוֹאַלְתוֹ,
אין לו אשה – שואלין זה את זה "מה נשתנה הלילה הזה", ‒ ואפילו היו כולם חכמים.
היה לבדו – שואל לעצמו "מה נשתנה הלילה הזה".
רמב"ם, הלכות חמץ ומצה, פרק ז, הלכה ג
רמב"ם מתבסס על מקור תלמודי (פסחים קח, עמוד ב) ומציע להורים לעשות שינויים בליל הסדר כדי לעניין את הילדים ולעורר את סקרנותם ובכך לפתוח פתח לספר על סיפור יציאת מצרים. רמב"ם רואה בשאילת "מה נשתנה" חלק חשוב מליל הסדר, ואפילו כשאין ילדים ליד השולחן או כשאדם נמצא לבדו בסדר, אין לוותר על חלק זה.
אפשר להרחיב את מסקנתו של רמב"ם: כמו שבליל הסדר אין לוותר על שאילת שאלות, כך גם בחיים בכלל שאילת שאלות היא מהותית ואין לוותר עליה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- רצוי מאוד לעסוק במקור זה לאחר לימוד המקור מה נשתנה.
- כדאי להתחיל את השיעור באופן לא צפוי, למשל לבקש מכל התלמידים לעמוד ולקפוץ במקום כמה פעמים או לפנות לתלמידים בשירה במקום בדיבור. התלמידים מן הסתם יגיבו להתנהגות יוצאת הדופן הזאת, ואולי אף ישאלו את המורה לפשרה.
- שאלו את התלמידים מה גרמה להם הפתיחה החריגה של השיעור: מה הם מרגישים, ומה ההבדל בין פתיחה כזו של שיעור לבין פתיחה רגילה של שיעור?
- קראו את המקור עם התלמידים. מומלץ לחלק את הקריאה לשני חלקים: עד "וכיוצא בדברים האלו" ואחר כך עד הסוף, שכן כל חלק מתמקד בנושא קצת שונה.
מדברים
- רמב"ם מציע לעורכי הסדר לעשות מעשים החורגים מהשגרה. מדוע?
- אילו מעשים חריגים יש לעשות בליל הסדר, על פי רמב"ם?
- האם בליל הסדר אצלכם נוהגים לעשות משהו מהמעשים שמתאר רמב"ם או מעשים אחרים השונים מלילה רגיל? מהם?
- נסו לחשוב יחד על עוד מעשים שאין בהגדה ושאפשר לעשות בליל הסדר (או דרך לסדר את השולחן וכדומה) כדי שהסדר יהיה מסקרן ומעניין יותר.
- לפי רמב"ם, על מי לומר "מה נשתנה" כאשר אין ילדים בסדר? כאשר אין נשים? כשאדם עורך סדר לבדו?
- מה ניתן להסיק מהפירוט בטקסט על החשיבות שבאמירת "מה נשתנה" בליל הסדר בעיני רמב"ם?
- מדוע לדעתכם היה חשוב לעורכי ההגדה לעודד את המשתתפים בסדר לשאול שאלות?
- במה לדעתכם יכולה להועיל שאילת שאלות, הן שאילת אנשים אחרים הן את עצמנו?
אפשר גם
- להשלמת הנושא כדאי לסיים באחד המשחקים המוצעים בפעילות משחקים בשאלות.