מציאות בהילוך מהיר
תהליכים ושינויים רבים בטבע דורשים זמן רב, ואין ביכולתנו להתבונן בהם מראשיתם ועד סופם. הטכנולוגיה של צילום דולג זמן מאפשרת לנו ליצור סרטים קצרים הדוחסים בתוכם תהליכים ארוכים.
צילום דולג זמן (time lapse photography) הוא צילום של תהליך בקפיצות זמן קבועות. כאשר הצילומים מוקרנים ברצף, נוצרת תחושה שהזמן מואץ.
בטכניקה זו אפשר להציג פרטים ותהליכים שרק בהילוך מהיר ניתן להבחין בהם ואף לתפוס את משמעותם. כך לדוגמה ניתן להציג בדקות ספורות תהליך פריחה של פרח, שינויי מזג אוויר, תנועת עננים וגרמי שמיים ועוד.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו את התלמידים כיצד ניתן לתעד ולהמחיש תהליכים ארוכים כמו התבגרות או מעבר של יחידת זמן כמו חודש, שנה וכדומה. התייחסו למנהג לסמן על קיר הבית את גובה הילדים הגדלים או לסכם את השנה שחלפה בנקודות מפנה כמו ימי הולדת. גם בתחום התרבות עורכים סיכומי שנה בכל מיני מדדים (במוזיקה – עשרת האלבומים הטובים של השנה), בפוליטיקה – המטרות שהושגו או לא הושגו בשנה החולפת, וכמובן סיכומים אוטומטיים ברשתות החברתיות.
- הקרינו את הסרטון המתעד התבגרות של אישה מינקות ועד גיל עשרים. שאלו את התלמידים מה דעתם על הסרטון ואיזו חוויה הוא מעורר. דונו בדמיון ובהבדל בין תיעוד כזה ובין דרכים אחרות לתיעוד ולהמחשת הזמן שחולף וביתרונות של תיעוד כזה. מה אנחנו למדים ממנו על התבגרות שלא היינו למדים בשיטת התיעוד של תמונות בלבד?
- הקרינו גם סרטון המתעד תהליך יצירה של ציור שמן. דונו עם התלמידים בשאלה אם גם הסרטון עצמו הוא אומנות או רק היצירה שהוא מתעד היא אומנות. בקשו מהתלמידים להציע רעיונות לעוד תהליכים שניתן לתעד בטכניקה זו. מה תתרום הטכניקה להצגה של התהליכים? באילו מקרים הטכניקה תהפוך לאומנות בפני עצמה?
מדברים
- מה היתרונות ומה החסרונות של שימוש בטכניקת צילום דולג זמן בהצגת תהליך? במה הוא שונה משיטות אחרות של תיעוד הזמן שחולף?
- באילו דברים ניתן להבחין בסרטון דולג הזמן שלא היה אפשר להבין בהם בטכניקת תיעוד אחרת? האם לדעתכם טכניקה זו מאפשרת להבחין יותר בשינויים או שהיא דווקא מטשטשת אותם? הסבירו.
- אין בכוחנו להאיץ את הזמן בחיים האמיתיים, אבל לו יכולתם לעשות זאת, מה הייתם מעדיפים – לחיות בקצב היום-יומי הרגיל, בקצב מואץ או אולי דווקא בקצב מואט? הסבירו.
- בעבר היה מקובל ליצור סרטים איטיים וארוכים, ואילו היום יכולת הקשב פחתה, ורבים מעדיפים סרטונים קצרים ומהירים. מה לדעתכם היתרונות והחסרונות בתופעה זו?
- רבים מהסרטונים של צילום דולג זמן מצלמים תהליכים בטבע (זריחה, תנועת הכוכבים, פריחה וכדומה). האם לדעתכם סרטונים אלו מחברים אותנו לטבע או מרחיקים אותנו ממנו? למה?
- האם הסרטונים שהוצגו הם בעיקר תיעוד או בעיקר יצירת אומנות? אולי שניהם יחד? הסבירו.
אפשר גם
- תוכלו להרחיב על הקשר בין תוכלו להרחיב על הקשר בין שינויים הנובעים מצמיחה לצילום דולג זמן בקטע צמיחה – צפייה וצילום. מוצעת שם לתלמידים פעילות של יצירת סרטון דולג זמן בעצמם.
- תוכלו לסייר בעולם ולראות איך השתנה כדור הארץ לאורך הזמן באמצעות סרטון של Google Earth שמציג את העולם בהילוך מהיר משנת 1984 ועד היום.
- צפו בסרטון בצילום דולג זמן של הזוהר הצפוני בפינלנד שמשלב בצילום מוזיקה. בקשו מהתלמידים לחשוב איזו מוזיקה מתאימה לתהליכים בטבע כמו פריחה, זריחה, שפל וגאות וכדומה.
- תוכלו לצפות בסרטון של נאס"א המבוסס על טכניקת צילום דולג זמן והמתעד את השינויים החלים בירח מראשית החודש ועד סופו.
- כתבו עם התלמידים תבנית של שאלון שבאמצעותה הם יוכלו לערוך סיכום ובחינה עצמית ולהתבונן בשינויים שעברו בחודש החולף. בקשו מהתלמידים לחשוב על שאלות להתבוננות ולסיכום החודש, למשל: משהו שלמדתי בחודש שחלף, רגע עצוב שהיה לי בחודש שחלף וחוויה יוצאת דופן שחוויתי. תוכלו להציע לתלמידים להשתמש גם באימוג'ים שיתארו דברים שקרו בחודש שחלף. לחלופין תוכלו לתת להם למלא שאלון בעצמם באמצעות הרעיונות במצגת.