מתי מתחילים לבקש גשמים?
המשנה מציגה שתי דעות על המועד שבו נכון להתחיל להתפלל לגשמים: הראשונה מתחשבת בגורמי הטבע, והשנייה בצורכי האדם.
בִּשְׁלֹושָׁה בְמַרְחֶשְׁוָן שׁוֹאֲלִים גְּשָׁמִים.
רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר: בְּשִׁבְעָה בוֹ, חֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם אַחַר הֶחָג,
כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעַ הָאַחֲרוֹן שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל לִנְהַר פְּרָת.
מִשנה, מסכת תענית, פרק א, משנה ג
פירושי מילים
שׁוֹאֲלִים – מבקשים (בתפילה)
הֶחָג – כאן הכוונה לשמיני עצרת
נְהַר פְּרָת – נהר החוצה את טורקיה, סוריה ועירק (של ימינו). המקום הרחוק ביותר מירושלים שגרו בו יהודים בתקופת המִשנה
במשנה שלפנינו מובאות שתי דעות על המועד שבו יש להתחיל להתפלל ולבקש גשמים מאלוהים. הדעה הראשונה היא שיש להתחיל בג' בחשוון. בתלמוד מסבירים את השיטה הזו ואומרים שג' בחשוון הוא היום הטבעי שבו מתחיל הגשם בארץ ישראל (מסכת תענית, דף ו, עמוד א). הדעה השנייה במשנה, דעתו של נשיא הסנהדרין רבן גמליאל, היא שיש להתחיל לבקש על הגשמים רק מז' בחשוון. הטעם שלו הוא שכל העולים לרגל לירושלים לחג הסוכות יספיקו לחזור לביתם בלי שיירד עליהם גשם, גם הרחוקים ביותר שהגיעו מבבל (נהר פרת). לפי דעה זו, יש לחכות חמישה יום משמיני עצרת שבסיום חג הסוכות, ורק אז לבקש שיירדו גשמים.
במחלוקת זו יש מתח בין ההנחה שאנו מתאימים את עצמנו לטבע ולכן מבקשים את הגשמים בזמנם הטבעי ובין הרצון לדאוג לצורכי האנשים בעם ולנוחיותם. כמו כן משנה זו מלמדת על ערך הערבות הדדית – למען המיעוט הגר הרחק, גם הגרים בארץ ישראל אינם מתפללים לגשם.
כמובן ההנחה של המשנה היא שהתפילה משפיעה על אלוהים להוריד גשם. אך גם אם לא האמינו שהתפילה משפיעה מייד ובמישרין, עצם האמירה שיש לדחות את התפילה מביעה את הסולידריות עם כל חלקי העם ואת הרצון לאיזון בין חקלאי ישראל לעולי הרגל הרחוקים.
הדיון בשני התאריכים יותר רעיוני מאשר מציאותי משום שהלוח העברי, שלא כמו הלוח האזרחי, אינו לוח שמשי מובהק, שכן החודשים בו מתאימים למופעי הירח. ההתאמה לשמש (ולכן לעונות השנה) נעשית באמצעות עיבור שנים – הוספת חודש פעם בשלוש שנים בערך, כך שבפועל ג' בחשוון של שנה אחת יהיה מאוחר יותר בעונה מז' בחשוון של שנה אחרת.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו את המִשנה והסבירו את הדיון בה. דונו בסוגיית ההתחשבות בעולי הרגל.
מדברים
- באיזו נושא דנה המשנה, ומה הן שתי הדעות בה?
- מדוע לדעתכם רבן גמליאל מבקש להתחשב בעולי הרגל הבאים מרחוק? מפני מה הוא חושש?
- איזה ערך ניתן ללמוד מכך?
- לפי הדעה הראשונה מתחילים להתפלל על הגשמים בהתאמה לעונת הגשמים שמתחילה לתפיסתם ב-ג' בחשוון. מה ניתן ללמוד מכך על יחסו של החכם לטבע?
- במשנה מבוטאת התנגשות בין הטבע אל מול צרכי האדם. לפי דעתכם, איזה מהם חשוב יותר בהקשר הזה?
- בקשת הגשמים אינה קובעת מתי באמת יתחילו לרדת גשמים. על מה היא מעידה?
אפשר גם
- אפשר לחלק את הכיתה לשלוש קבוצות. כל קבוצה תכין הצגה ותציג אותה במליאה. קבוצה ראשונה תציג את הדיון בין שני החכמים בלוויית טיעונים נוספים. קבוצה שנייה תציג את העולים ברגל מנהר פרת בחזרתם הביתה כאשר גשם יורד עליהם. קבוצה שלישית תציג את החקלאים המחכים לגשם ומתלבטים אם לדחות את התפילה.
- אפשר לדון בנושא של אי-השליטה בטבע והקושי של האדם להתמודד במצבים של חוסר ודאות באמצעות המקור "מפתח של גשמים".
- אפשר ללמד את תפילת הגשם – הבקשה לגשמים בתפילת העמידה העומדת במוקד הדיון במשנה שלפנינו.