המחיר של מתנת האש
האש כל כך חיונית ובסיסית בחיי בני האדם, שכל תרבות ותרבות הציעה הסברים למקורה. מקורה של האש בסיפור על פרומתאוס מהמיתולוגיה היוונית הוא אצל האלים. ללא המתנה הזאת היו נידונים בני האדם לכליה. דרך אחת להבין את הסיפור היא לראות איך גם היום אנו משלמים מחיר כבד על השימוש באש – מחיר בריאותי ואקולוגי.
מספרים על הטיטאן* פְּרוֹמֵתֶאוּס ("החושב מראש"), שהוא לש אדמה ומים ומהעיסה יצר את בני האדם. בגלל רצונו של פְּרוֹמֵתֶאוּס להגן על בני האדם חסרי הישע, הוא הביא להם במתנה את האש.
אבל בני האדם סבלו מחרפת רעב משום שֶׁזֵאוּס, ראש האלים, דרש מבני האדם להביא לו קרבנות באופן תמידי. עקב כך נוצר ויכוח בין בני האדם לבין זֵאוּס על חלוקת בשר הקרבן. פְּרוֹמֵתֶאוּס פִּישֵׁר בין הצדדים והעניק במרמה את החלק הטוב של הבשר לבני האדם החביבים עליו ואת העצמות נתן לזֵאוּס.
כדי להענישו על מעשהו זה, לקח זֵאוּס מבני האדם את האש, ובכך דן אותם למוות בקור וברעב. אז התגנב פְּרוֹמֵתֶאוּס לאוֹלימפּוֹס, גנב ניצוץ אש, הסתירו בקנה שוּמָר, ירד לארץ והחזיר את האש לבני האדם. כעת גבר זעמו של זֵאוּס, והוא הביא על בני האדם את הסבל, את הדאגה, את העמל המפרך, את המחלות ואת התלאות.
עונשו של פְּרוֹמֵתֶאוּס היה חמור: הוא נכבל אל צוק בראש הר שומם, ועיט זומן כדי לפצוע אותו יום-יום. בסופו של דבר שחרר את פְּרוֹמֵתֶאוּס הגיבור הֶרְקוּלֵס, שהיה חצי אל וחצי אדם.
עיבוד על פי אהרון שבתאי, המיתולוגיה היוונית, מפה, תש"ס, עמ' 26
פירושי מילים
טיטאנים – ענקים שעל פי המיתולוגיה היוונית משלו בארץ בטרם הופיעו האלים האולימפיים, צאצאיהם. כמה מהטיטאנים התנגדו ולחמו באלים האולימפיים ולכן הושלכו לשאול. אחרים שיתפו פעולה עם האלים והורשו להישאר בעולם.


סיפורו של פרומתאוס המתעמת עם זאוס, ראש האלים, בדאגה לבני האדם הוא סיפור שמאפיין את עלילות האלים היווניים: האלים מצטיירים כאינטרסנטים החושבים על טובתם שלהם ולא על טובת העולם שעליו הם משגיחים. מלבד היותם בני אלמוות ובעלי כוחות מיוחדים, הם מתנהגים כמו בני אדם – הם מקנאים, כועסים, רבים, ובעיקר דואגים לעצמם.
צד מעניין בסיפור הוא המקום של בני האדם בתוך המערכת הזאת – בני האדם הם פסיביים ותלותיים ואינם מסוגלים לדאוג לעצמם ללא עזרתו של פרומתאוס. גם האש אינה קיימת על פני האדמה, והיא ניתנת להם מהשמים בחסדו של פרומתאוס.
אבל האש, כמו מתנות אחרות הניתנות לבני האדם, גובה מהם מחיר כבד. הסיפור נותן הסבר קדום לסבל הנגרם מהקדמה האנושית שהאש היא הסמל שלה.
סיפור זה מזכיר במקצת את סיפור הגירוש מגן עדן והעונש של האדם הראשון. אולם שלא כמו בסיפור גן העדן שבו הסבל נגזר על האדם כדי להענישו על חטאו, כאן הסבל והעמל נגזרים על בני האדם בשל כעס האלים. גם האש מתוארת כאן אחרת מאשר במדרש על מתנת האש מתוך בראשית רבה: שלא כמו בסיפור האלים, במדרש יש לאדם חלק פעיל יותר ביצירתה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- מומלץ ללמוד סיפור זה אחרי לימוד האגדה מבראשית רבה על גילוי האש.
- פתחו בשיחה מקדימה:
- דמיינו עולם ללא אש – איך הייתם חשים? מה היה חסר בעולם הזה?
- איך לדעתכם גילו בני האדם את האש? (היזכרו אילו מקורות טבעיים לאש קיימים בטבע – הרי געש, ברקים, שמש הגורמת לשרפות.)
- אילו מופעים יש לאש בחיינו? (אש של בישול, אש שיוצרת חשמל, אש שמניעה באמצעות דלק)
- קראו יחד את הסיפור על פרומתאוס.
מדברים
- לפי סיפור זה, מדוע נאבקו האלים בפרומתאוס על נתינת האש לאדם?
- מהו תפקידו של האדם בהשגת האש בסיפורו של פרומתאוס? האם הוא אקטיבי או פסיבי?
- חשבו: במה באה לידי ביטוי האש כ"משהו אלוהי" ומיוחד? במה באה לידי ביטוי האש כדבר פשוט ויום-יומי?
- אם למדתם את האגדה מבראשית רבה על גילוי האש: מה ההבדל בין הסיפור מהמיתולוגיה על פרומתאוס לבין אגדה זו?
- בסיפור מהמיתולוגיה האש גובה מחיר כבד מפרומתאוס – האם היום האש גובה מחיר מבני האדם? מהו?
- שאלה למחשבה לבוגרים: לו היו מציעים לכם לוותר על האש היום וגם על כל הסבל של בני האדם, האם הייתם מסכימים?
אפשר גם
- אפשר לבקש מהתלמידים להכין סרט או הצגה על סיפורו של פרומתאוס.
- אפשר לשאול את התלמידים: דמיינו מפגש ביניכם לבין פרומתאוס – מה תגידו לו? איך תודו לו על מתנת האש?
קישורים ברשת
- האש בתולדות הדתות – מאמר להעשרה