ניגון העשבים
אנו רואים בצמיחה דבר גופני שדורש מזון ומים אך הצמיחה אינה רק גופנית אלא גם רוחנית, והצמיחה הזאת ומקורותיה הרוחניים הם הנושא של הקטע שלהלן.
כִּי דַּע, כִּי כָל רוֹעֶה וְרוֹעֶה יֵשׁ לוֹ נִגּוּן מְיֻחָד לְפִי הָעֲשָׂבִים וּלְפִי הַמָּקוֹם שֶׁהוּא רוֹעֶה שָׁם, כִּי כָל בְּהֵמָה וּבְהֵמָה יֵשׁ לָהּ עֵשֶׂב מְיֻחָד, שֶׁהִיא צְרִיכָה לְאָכְלוֹ. גַּם [הרועה] אֵינוֹ רוֹעֶה תָּמִיד בְּמָקוֹם אֶחָד. וּלְפִי הָעֲשָׂבִים וְהַמָּקוֹם שֶׁרוֹעֶה שָׁם, כֵּן יֵשׁ לוֹ נִגּוּן, כִּי כָל עֵשֶׂב וָעֵשֶׂב יֵש לוֹ שִׁירָה שֶׁאוֹמֵר […] וְעַל-יְדֵי שֶׁהָרוֹעֶה יוֹדֵעַ הַנִּגּוּן, עַל-יְדֵי-זֶה הוּא נוֹתֵן כֹּחַ בְּהָעֲשָׂבִים, וַאֲזַי יֵשׁ לַבְּהֵמוֹת לֶאֱכֹל.
ליקוטי מוהר"ן, חלק ב', ס"ג
קטע זה, בשמו של ר' נחמן מברסלב, מחבר בין האדם לצמיחה של הטבע ולבעלי החיים שסביבו. לפי הקטע, הניגון, כלומר הזמר, של הרועה הוא שמצמיח את העשבים כראוי, ובזכותו גם בעלי החיים הרועים בעשב מתפתחים. הניגון של הרועה מותאם לניגון העשבים שמתאימים לבעל החיים המסוים. זה דורש כמובן הבנה והכרה עמוקה של הרועה בנבדלות של כל עשב ושל כל בהמה ובהמה. הניגון הוא ביטוי למשהו פנימי, רוחני, עמוק יותר. ר' נחמן מבקש לומר לנו שכדי להתפתח לא די במזון גשמי, אלא יש צורך גם במזון רוחני המתאים לאדם.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- מומלץ להשמיע לתלמידים את שירה של נעמי שמר שירת העשבים המבוסס על קטע זה ועל קטע אחר של ר' נחמן מברסלב.
- קוראים את הקטע עם התלמידים ומסבירים אותו: לכל בהמה יש עשב שמתאים לה, ולכל עשב יש ניגון שמתאים לו. חכמת הרועה היא לקחת את הבהמה למקום המתאים לה ולנגן לעשבים את הניגון המתאים להם.
מדברים
- כיצד הניגון תורם לעשבים ולבהמות? כיצד הוא תורם לאדם המנגן אותו?
- נסו לחשוב על החיים שלנו: איך "ניגון" (או דברים מקבילים לו – קריאת ספרים, יצירה ועוד) תורם לצמיחה ולהתפתחות שלנו? דוגמאות: כשאני עצבני המוזיקה מרגיעה אותי, ובכוחה לאפשר לי להקשיב לאחרים וכך להבין דברים חדשים ולפתח קשרים חברתיים.
- הרועה קשוב לשירת העשבים ולפיה הוא מנגן. תנו דוגמה מהחיים שלנו להתפתחות ולצמיחה שמתרחשות מתוך האזנה והזנה הדדית (למשל כשמכינים עבודה יחד ומקשיבים זה לזה – לביקורת חיובית ולדעות שונות – העבודה תהיה טובה יותר ושלמה יותר).
אפשר גם
- צרו עם התלמידים את "הניגון" שמצמיח אותם: כל תלמיד יערוך לעצמו רשימה של מילים שמחזקות אותו, פעולות ומעשים שמרגיעים אותו ונותנים לו ביטחון עצמי, אנשים שנוכחותם מצמיחה אותו ועוד. בשלב הבא עליהם לבנות מהרשימה עבודת יצירה. אפשר ליצור על דף, בצבעים או בקולז', ואפשר גם להשתמש בתכנת עיצוב או יצירה ברשת, למשל Canva או Fotor. באתרים אלו עליהם לבחור את הצורה שבה הם מעצבים (למשל כרזה או מצגת שקופיות), לבחור רקע מתאים ותמונות מתאימות מהרשת או מהטלפון שלהם, להוסיף טקסטים ועוד. את יצירות התלמידים אפשר להעלות לאתר הכיתה או לאגד בספר דיגיטלי או במצגת.
- הרועה עושה את עבודתו נאמנה כי הוא יודע להתאים בין כל עשב לבעל חיים. כדי לעשות זאת עליו להכיר היטב את הצמחים. האם אנחנו באמת מכירים את הצומח בסביבה שלנו? נבדוק זאת בפעילות הצומח בסביבתנו.
- אפשר להמשיך לפעילות באתר גלים סביב "שירת העשבים" של נעמי שמר.
קישורים ברשת
- "שירת העשבים" של נעמי שמר באתר "הזמנה לפיוט"