ניצוץ האהבה
זהו שיר על השוני המובנה בין בני האדם בעולם ועל הייחוד של כל אחד ואחד. השיר מסתיים במשותף לכל בני האדם.
ניצוץ האהבה
מילים: אהוד בנאי
לחן: עממי
כל אחד חי בעולם אחר
כל כך גדול השוני
את מה שאני מרגיש בפנים
איש לא מרגיש כמוני
את מה שאתה חושב עמוק
אני חושב שטוח
מה שאתה רואה סגור
אני רואה פתוח
את מה שאני רואה לבן
אתה רואה שחור
כשיורדת עלי החשיכה
עליך זורח אור
מה שבשבילך חלום
לי זו האימה
מה שבשבילי שלום
לך זו מלחמה
למקום אליו אני הולך
הן גם אתה תגיע
כל הדרכים הרי עולות
אל אותו הרקיע
אל המקום אליו אתה הולך
הן גם אני אגיע
אך בלי ניצוץ האהבה
שום דבר לא יתניע


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- מומלץ ללמד את המקור הזה לאחר לימוד המקור צלם אלוהים או המקור האדם נברא יחידי.
- השמיעו את השיר בביצוע המקורי של אהוד בנאי ודקלון. בקשו מהתלמידים להצביע על ההפכים בשיר.
מדברים
- איך ייתכן שאנשים רואים מצב אחד בצורה הפוכה? תנו דוגמה.
- כאשר אנשים רואים מצב אחד בצורות שונות, האם לדעתכם בהכרח מישהו צודק ומישהו טועה, או אולי יש אפשרות ששניהם צודקים? אם שניהם צודקים, איך זה ייתכן?
- הבית האחרון בשיר מדבר על חשיבות "ניצוץ האהבה". הסבירו איך האהבה יכולה לפתור את המתח בין הניגודים שהשיר מדבר עליו.
אפשר גם
- אפשר לעשות פעילות לכיתה בהכנה מראש או לשיעורי בית: הכינו קליפ לשיר. כל תלמיד ייצור שלט עם אחת המילים מהשיר: עמוק, שטוח, סגור, פתוח, חלום, אימה וכו'. התלמידים יצטלמו עם השלטים שלהם ויכינו שקופית שבחצייה האחד תמונתם עם השלט, ובחצייה האחר דימוי המייצג בעיניהם את המילה שבשלט. את השקופיות כדאי לאסוף למצגת או לסרטון, עם השיר ברקע.
- אפשר לסכם גם בפעילות מקום לכולם שבה התלמידים מוצאים אנשים ששונים מהם מאוד, אך מוצאים גם את החיבור אליהם.
- אפשר להמשיך לפעילות שילוב בחינוך שמוצגים בה בתי ספר שהחליטו לשלב קבוצות מסוגים שונים ובכך לקרב ביניהן.
- בספר של"י ושלכם – חברות ומנהיגות בהוצאת תל"י יש פעילות נוספת על הקטע מהמשנה.