נס פך השמן: אור וחושך בסיפור חנוכה
לפניכם המקור הראשון מתוך התלמוד המספר על נס פך השמן.
כְּשֶׁנִּכְנְסוּ יְוָנִים לַהֵיכָל טִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים שֶׁבַּהֵיכָל.*
וּכְשֶׁגָּבְרָה מַלְכוּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי* וְנִצְּחוּם,*
בָּדְקוּ וְלֹא מָצְאוּ אֶלָּא פַּךְ אֶחָד שֶׁל שֶׁמֶן
שֶׁהָיָה מֻנָּח בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל כּוֹהֵן גָּדוֹל,
וְלֹא הָיָה בּוֹ אֶלָּא לְהַדְלִיק יוֹם אֶחָד,
נַעֲשָׂה בּוֹ נֵס וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ שְׁמוֹנָה יָמִים.
לְשָׁנָה אַחֶרֶת קְבָעוּם וַעֲשָׂאוּם* יָמִים טוֹבִים בְּהַלֵּל וְהוֹדָאָה.
תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כא, עמוד ב
פירושי מילים
היכל – בית המקדש
בית חשמונאי – המכבים
נצחום, קבעום, עשאום – ניצחו אותם, קבעו אותם, עשו אותם


לא מסופר על נס פך השמן בספר המקבים שנכתב בזמן סמוך לאירוע ההיסטורי. המקור הראשון המספר עליו הוא קטע תלמודי שנכתב מאות שנים לאחר מרד המכבים. עם זאת נס זה נעשה לסיפור החשוב של החג בשל המטען הסמלי שבו: יש להדליק אפילו אור קטן שלכאורה אינו מספיק להאיר אלא יום אחד כי אולי דווקא מאור קטן זה יידלק האור הגדול ויצמחו נסים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הצעה לפתיח: הזמינו את התלמידים לספר על הדלקת נרות החנוכה במשפחותיהם. (מידע על הדלקת הנרות).
- לפני קריאת הקטע התלמודי הזכירו לתלמידים שמטרת הדלקת הנרות היא "פרסום הנס" – ההודעה לרבים על נס פך השמן. בקשו מהתלמידים לספר על נס זה.
- קראו את המקור. אפשר להשמיע את השיר כד קטן.
מדברים
- מה לדעתכם מסמלת ההדלקה של המנורה בבית המקדש?
- על המכבים היה להחליט אם להדליק את המנורה יום אחד בלבד או לדחות את ההדלקה בכמה ימים, עד שימצאו כמות מספקת של שמן טהור. מה היו לדעתכם הטענות בעד ההדלקה מיד? מה היו הטענות בעד דחיית ההדלקה?
- להלן שלוש אמרות מהמסורת היהודית:
"אסור להתייאש" (רבי נחמן מברסלב),
"לא עליך המלאכה לגמור ואין אתה בן חורין להיבטל ממנה" (פרקי אבות ב, יט),
"אין סומכים על הנס" (תלמוד בבלי, קידושין לט, ב).
כיצד אפשר לקשר את את האמרות האלה לסיפור פך השמן?
- בחרו אחת מהאמרות, ותארו אירוע שקרה לכם בעבר, שבו היה תוקף לאמרה הזו.
אפשר גם
- גם עמים אחרים ובני דתות אחרות הרגישו בצורך לחגוג את ניצחון האור על החושך, ורובם חוגגים אותו כמונו, בשיא החורף. נושא זה מתואר במצגת חגי אור ברחבי העולם.
- אפשר להכין יחד מצגת שבה יציגו התלמידים חנוכיות מסוגים שונים (חנוכיות שמן וחנוכיות נרות) שנוצרו בתקופות שונות ובקהילות יהודיות שונות בעולם.
- לתלמידים צעירים אפשר להשמיע מחרוזת שירי חנוכה של חני נחמיאס ועוזי חיטמן. הזמינו את הכיתה להצטרף לשירה.