סערה בים, סערה בנפש
סערות הנפש והטבע הערפילי של אנגליה הניעו את וויליאם טרנר לצייר ציורי טבע שבהם הגבול בין ים, גשם ושמים מטושטש.
וויליאם טרנר, סופת שלגים – ספינת קיטור בפתח נמל, 1842
וויליאם טרנר (1775–1851) היה צייר בתקופה הרומנטית באנגליה. ציורי הנוף שצייר, כיאה לתקופה, התאפיינו במשחקי אור שיצרו אפקט של טשטוש. גורמי הטבע בציוריו אדירים ונראים כמשתלטים על כל התרחשות אנושית או כל מבנה אנושי שהוא בציור. לעתים ציוריו סוערים ומציגים סערות ים או שלג, ולעתים יש בהם רכות מפוארת כמו בציורי הזריחה. ברבים מהציורים הגבולות בין חלקי הנוף מטושטשים, וטשטוש זה היה השראה לאימפרסיוניסטים הצרפתיים.
טרנר סבל מתקופות של דיכאון, ויש הרואים בציוריו הסוערים ובהתמקדותו בציורי סערות ביטוי למצוקות נפשו. על פי המסופר, טרנר קשר את עצמו לתורן ספינה למשך ארבע שעות כדי לחוות סערה בים מקרוב. הסערות שצייר מבטאות את הגישה הרומנטית שטענה שחיי האדם אינם יציבים ושהטבע האלים והנתון לשינוי תמידי מערער את כוחו של האדם עוד יותר.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
צפו במצגת על האמן וויליאם טרנר, ועצרו לענות על השאלות שבמצגת. שוחחו על החוויה הרגשית המשתקפת בציורים.
מדברים
- מה מאפיין את ציוריו של טרנר?
- האם הצלחתם לראות מה מתרחש בציורים? מה מקשה על הבנת ההתרחשות בציורים?
- מדוע טרנר לא צייר גבול ברור בין הים לשמים?
- ציוריו של טרנר מזכירים את הפסוק מסיפור הבריאה: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם" (בראשית א, ו). מה הפסוק מלמד על תכונותיהם של המים בעולם?
- התבוננו ביצירה חורבות, חוף נורת'מברלנד. מה מביעה היצירה על כוחו של האדם לשלוט בכוחות הטבע
- התבוננו ביצירה עמק אאוסטה. הסערה הטבעית עשויה לשקף מצב רגשי. אילו רגשות מעוררת היצירה?
אפשר גם
- תוכלו להקרין סרטון של סערה בים ולבקש מהתלמידים לצייר בהשראת הסרטון או לכתוב סיפור שישקף את התחושות שהסרטון מעלה.
- אפשר לתת לתלמידים לצייר בצבעי מים ובצבעי פסטל שמן ("פנדה"). שאלו אותם כיצד השפיעו צבעי המים על הציור שלהם. האם יש ציורים שמתאים יותר לצייר בצבעי מים? במה שונה השימוש בצבעי שמן? היכן הצבעים מתערבבים יותר זה בזה? מה קורה כשעוברים בצבע אחד על צבע אחר בפנדה, ומה קורה כשעושים זאת בצבעי מים? (אפשר להיעזר במורה לאמנות.)
- אפשר לקרוא בבראשית (א, ו-י) את סיפור הבדלת המים. שאלו את התלמידים למה הרקיע נחשב חלק מהמים.
- תוכלו לדבר עם התלמידים על שני סיפורי סערה מוכרים בתנ"ך: סיפור המבול וסיפור יונה. כיצד מרגישים אנשים שנקלעים לסערה כזו? התבוננו באחד הציורים האלה באתר "מדרש אמנות" מבית קרן תל"י: "המבול" של הנס בלדונג או "יונה" של אלברט פינקהם ריידר. לו הייתם מצרפים לציורים בועת דיבור או מחשבה לאחת הדמויות, מה היה כתוב בה?