עם ספר על שפת הים / לאה גולדברג
שירה של לאה גולדברג ממחיש כיצד בכוחה של הקריאה בספר לשאוב את הקורא לעולמות אחרים.
עִם סֵפֶר עַל שְׂפַת הַיָּם/ לֵאָה גוֹלְדְבֶּרְג
לִשְׁכַּב עַל הַחוֹל מוּל הַיָּם וְהָרוּחַ,
הַכּוֹבַע מֵצֵל וְהַסֵּפֶר פָּתוּחַ,
קוֹרְאָה הַיַּלְדָּה וְדַפֵּי אַגָּדוֹת
פּוֹתְחִים שַׁעֲרֵי אֲרָצוֹת אֲבוּדוֹת.
הִנֵּה הַסְּפִינָה בְּלֵב יָם מִתְנַדְנֶדֶת,
בְּסַעַר-גַּלִּים הִיא עוֹלָה וְיוֹרֶדֶת,
בָּהּ יֶלֶד קָטָן וְזָרִיז כִּסְנָאִי
מַפְלִיג לַמֶּרְחָק וּמַגִּיעַ אֶל אִי.
כּוֹבֵשׁ אֲרָצוֹת, מְשַׁחְרֵר עֲבָדִים
וְלֶחֶם מֵבִיא לְאַלְפֵי יְלָדִים.
וְהִיא – בַּת-הַמֶלֶךְ מֵאֶרֶץ נִדַּחַת
יוֹצֵאת עִם הַיֶּלֶד לַיָּם בְּלִי פַּחַד,
וְיֵשׁ לָהּ מֵאִמָּא תְּמוּנָה לְמַזְכֶּרֶת
וְקוֹף נֶאֱמָן שְׁעוֹנֵד לוֹ שַׁרְשֶׁרֶת.
פָּרוּעַ הַיָּם וְלַסַּעַר אֵין סוֹף.
תּוֹעָה הַסְּפִינָה – הֲתַגִּיעַ לַחוֹף?…
קוֹרְאָה הַיַּלְדָּה וְדַפֵּי אַגָּדוֹת
פּוֹתְחִים שַׁעֲרֵי אֲרָצוֹת אֲבוּדוֹת.
מה נשקף בחלוני, פועלים, תל אביב 1989, עמ' 34


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים לקרוא בעצמם בשקט את השיר ולהסביר על מה הוא מדבר.
- בקשו מהם לתאר את הספר שהילדה קוראת או אפילו לנקוב בשמו אם הם חושבים על ספר מסוים.
מדברים
- האם קרה לכם שקראתם בספר והרגשתם שאתם אחת הדמויות בו או הזדהיתם במיוחד עם אחת הדמויות? איזה ספר?
- האם קרה לכם שרציתם להיות בעולם שהספר מתאר?
- איזה סוג ספרים "פותח שערי ארצות אבודות"? האם אתם אוהבים לקרוא ספרים כאלה?
אפשר גם
- בקשו מהתלמידים לבחור ספר שהם היו רוצים לחיות בעולם שלו. עליהם לכתוב או להסביר בעל פה מה משך אותם בעולם של הספר ואיזו דמות הם היו רוצים להיות בעולם הזה.
- מומלץ לחבר קריאת שיר זה לפעילות אני והספרים.
- השיר הזה מתאים לקריאה ביום האוריינות (ה-9 בספטמבר) וגם בשבוע הספר העברי. הצעות נוספות ליום האוריינות תוכלו למצוא בפעילות אהבת הקריאה ב"אפשר גם".