עולים חדשים
עולים חדשים מתחילים מחדש כמעט מכל בחינה. הם לומדים שפה חדשה ומשנים אקלים, תרבות ומקום מגורים. הם מתחברים לחברים חדשים ומתחילים בעבודה חדשה. נכיר את הקשיים שהעולים נתקלים בהם, וננסה לפתח בנו רצון לעזור לעולים.
אחרי שהאוניה הגיעה ירדתי לנמל וידעתי שאני נוסע לארץ חדשה. הרגשת חדוה בל-תתואר מילאה את ליבי. הרי ידעתי שאני עוזב את ארצי והולך לבקש את אושרי בארצות חדשות וזרות, ומי יודע מה עוד יצפון לי הגורל, לאן יטלטלו המים את ספינתי הקטנה. מרצוני הלכתי, בנפש חפצה. יפה הבינותי שאינני יכול עוד להשאר כאן. אני מתחיל להזדקן ואם לא אעשה זאת עכשיו, אם לא אקום עתה ואלך, לא אצא לעולם. בדמעות שליש נפרדו ממני הורי הזקנים, בן יחיד הייתי להם, אך לא בכיתי, כי אין לבכות על הנעשה, ואחר-כך נפרדתי מעוד כמה מכרים שלא הספקתי להתידד עמם, וקפצתי המימה.
נתן זך, "המסע הגדול", אגרא 3, תשנ"א, עמ' 149
נתן זך, אחד המשוררים הישראלים החשובים, נולד ב-1930 בברלין. בקטע זה הוא מתאר את חוויית הפרידה של יהודי שעזב את ביתו כדי לעלות לארץ ישראל. הקטע מתאר הן את ההתרגשות לקראת המעבר הן את הקושי והחשש.
לעתים ילדים "צברים" אינם מודעים לקשיים שעמם מתמודדים העולים ואינם מכירים את הצעד המשמעותי שהעולים עשו בחייהם. היכרות עם עולמם של העולים החדשים פותחת צוהר לחוויית ציונות והגשמה ומאפשרת היכרות עם האנשים האמיצים שיורדים בכל יום מהמטוס…
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- התבוננו עם התלמידים בתמונות המראות עולים חדשים מגיעים לארץ. אפשר להעלות שאלות סביב התמונות: מדוע העולה מנשק את אדמת הארץ? מה העולים עזבו בארצות המוצא שלהם? מדוע הם באים ארצה?
- קראו יחד את תיאורו של נתן זך, ודונו בתחושות המלוות את העולים החדשים.
מדברים
- מי במשפחתכם עלה ארצה ומהיכן?
- בכל שנה בעשורים האחרונים הגיעו לישראל עשרות אלפי עולים חדשים, ולעתים מאות אלפים. נסו לשער מדוע הם עזבו את ביתם, שפתם, משפחותיהם ומקומות העבודה שלהם ועלו ארצה.
- עם אילו קשיים מתמודדים העולים החדשים?
- במה אנו יכולים להועיל ולסייע להם?
אפשר גם
- אפשר להזמין עולה חדש כדי שיספר לנו את חוויותיו. אפשרו לתלמידים לשאול את העולה שאלות, והתמקדו בהבנת הפערים בין ארץ המוצא לבין ישראל. בררו על מה העולה ויתר ומה הניע אותו לעלות ארצה.
- בספר זהות בכחול לבן בהוצאת קרן תל"י, בפרק "עולים לארץ", יש חומרים רבים נוספים הקשורים לעלייה לארץ.
- אפשר להשמיע את השיר יליד הארץ של אהוד מנור, ובו הוא מודה להוריו שעשו צעד קשה ואמיץ כל כך ובאו לארץ, ובזכות זה הוא "יליד הארץ". בהמשך לשיחה על הדורות הקודמים שעלו לארץ במשפחתם, התלמידים מוזמנים להביע הכרת תודה על כך שבזכות המעשה האמיץ שלהם הם פה.