עולם והיפוכו
הציורים של האמן מאוריציוס קורנליוס אֶשֶר משלבים מציאות ודמיון בדרך יצירתית במיוחד. בציור שלפנינו הוא יוצר עולם בכללים ייחודיים שאינם אפשריים במציאות.
מאוריציוס קורנליוס אֶשֶר, יחסיוּת, 1953
ביצירה שלפנינו קיימים כמה מישורים בבת אחת – לכל אחד מהם "כיוון" משלו. בהיעדר כוח כבידה הציור היה יכול להיות הגיוני, אך הציור מתאר מבנה אנושי לגמרי, לרבות סביבה צמחית, ולכן אנחנו מתקשים להתמצא בציור ולהבין: היכן השמים? היכן האדמה? האמן הסביר:
"שלושה כוחות כבידה פועלים בניצב אחד לשני, שלושה מישורי אדמה חוצים זה את זה בזוויות ישרות ועל כל אחד חיים בני אדם. תושבי העולמות השונים אינם יכולים ללכת, לשבת או לעמוד באותה הקרקע, משום שהמושגים שלהם לגבי 'אופקי' ו'אנכי' שונים. עם זאת הם יכולים לחלוק את השימוש באותו גרם מדרגות. בגרם המדרגות העליון באיור נעים שני אנשים זה לצד זה ובאותו כיוון, ובכל זאת אחד מהם יורד והשני – עולה. לא יתכן מגע ביניהם כי הם חיים בעולמות שונים ולכן לא יכולים לדעת זה על קיומו של זה" (תרגום מהספר The Graphic Work of M.C. Escher, Pan/Ballantine Books, London, 1972, p. 15).
למעשה האמן עשה משהו שאפשרי רק על הדף – להמחיש לנו מה היה קורה אילו שלושה עולמות שיש להם כיווני כבידה שונים היו מתמזגים.
מאוריציוס קורנליוס אֶשר (1972-1898) היה גרפיקאי ואמן. יצירותיו, כמעט כולן בשחור-לבן, מתארות עולם מציאותי ששלובים בו מאפיינים לא הגיוניים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים את הציור, ובקשו מהם להראות איפה בציור נמצא ה"למעלה" ואיפה ה"למטה".
מדברים
- מה הסיבה לבלבול שלנו מהכיוונים בציור?
- איך ייתכן ששני אנשים נעים באותו כיוון על אותו גרם מדרגות, אך האחד עולה והאחר יורד?
- כמה "כיוונים" (או כוחות כבידה שונים) יש בציור?
- האמן בעצם "ברא" עולם שלא ייתכן לפי כללי הפיזיקה של העולם שלנו. אילו פרטים בציור אינם אפשריים במציאות? מדוע הם אפשריים בציור?
- אילו תהיות ושאלות הציור מעורר?
- הציור נקרא יחסיות. למה?
- אילו יכולתם לברוא עולם בציור, אילו מאפיינים ייחודיים הייתם נותנים לו שאינם אפשריים במציאות?
אפשר גם
- אפשר לקשר את היצירה ללימוד על בצלאל בן אורי ולדון במקורות ההשראה של אמנים.