על מה עומד העולם?
רבן שמעון בן גמליאל מונה שלושה עקרונות שבלעדיהם העולם לא היה מתקיים. אחד מהם הוא השלום.
רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:
עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד –
עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם.
משנה, מסכת אבות א, יח
הכוונה בדבריו של רבן שמעון בן גמליאל במסכת אבות שבמִשנה היא שקיומו של העולם החברתי ויציבותו תלויים בשלושה עקרונות מוסריים אלו. חברה שאינה פועלת כאשר שלושה עקרונות אלו עומדים לנגד עיניה תאבד, לפי רשב"ג, את יציבותה ועמידותה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שחקו עם התלמידים תחרות שמירה על שיווי משקל על רגל אחת. בקשו מהתלמידים להסביר מה עזר להם לשמור על שיווי משקל ומה הקשה עליהם.
- קראו את המשנה, והסבירו את הדימוי על פי משחק שיווי המשקל.
מדברים
- מהי כוונת המשנה במילה "עולם"? האם מדובר בעולם הגשמי? מה פירוש "עומד"?
- לפי המשנה, מה הם שלושת הדברים שהעולם עומד עליהם? הסבירו במילים שלכם את תפקידם בעולם.
- למה לדעתכם רבן שמעון בן גמליאל בחר דווקא בשלושה דברים אלו?
- האם לדעתכם יש קשר בין שלושה דברים אלו? אם כן, מהו לדעתכם?
- האם יש דברים אחרים שלדעתכם החברה האנושית לא הייתה יכולה להתקיים בלעדיהם? אם כן, מהם ולמה?
אפשר גם
- בהמשך לדיון תוכלו לקיים פעילות יצירה: התלמידים יבחרו שלושה עקרונות שלדעתם עליהם העולם (החברה האנושית) עומד. חלקו לתלמידים ציור של כדור הארץ, והם יציירו לו שלוש רגליים – כל רגל תסמל אחד מהעקרונות שהם בחרו.
- אפשרות אחרת היא פעילות יצירה שכדאי להיעזר בה במורה לאמנות: התלמידים יבנו דגם של כדור הארץ (למשל מבלון ועיסת נייר) ושלוש "רגליים" (מגלילי נייר טואלט, חתיכות עץ, פלסטלינה ועוד). את שלוש הרגליים התומכות הם יעצבו על פי שלושת העקרונות שבחרו או העקרונות שבמשנה.
- אפשר לערוך דיבייט בין שלוש קבוצות. כל קבוצה תייצג אחד מהעקרונות – דין, אמת ושלום – ותסביר למה העיקרון שלה הוא החשוב ביותר והעולם אינו יכול להתקיים בלעדיו.
- אפשר ללמוד את האגדה על אהרן שהיה סוטה מהאמת למען השלום ולדון בהבדלים בין שני המקורות.