עשרה בטבת
עשרה בטבת הוא היום שבו לפי הכתובים החל המצור על ירושלים שהביא לבסוף לחורבן בית המקדש הראשון. עד היום מציינים במסורת את היום הזה באבל וצום.
וַיְהִי בִשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְמָלְכוֹ [של צדקיהו], בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָׁלִַם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק סָבִיב. וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר עַד עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ.
בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וְלֹא הָיָה לֶחֶם לְעַם הָאָרֶץ. וַתִּבָּקַע הָעִיר […].
מלכים ב כה, א-ד
פירושי מילים
בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי – בחודש טבת
וַיִּחַן עָלֶיהָ – החנה שם את צבאו
דָּיֵק – סוללה, מעין חומה של עפר שמקיפה את העיר ומאפשרת לירות לתוך העיר המבוצרת
עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה – אחת עשרה
וַתִּבָּקַע הָעִיר – נפרצו חומותיה
לפי המסופר בספר מלכים, בעשרה בטבת (היום העשירי בחודש העשירי לפי הספירה המקראית של החודשים) הטיל נבוכדנאצר מלך בבל מצור על ירושלים. המצור החל בשנת 588 לפני הספירה והסתיים בשנת 586 לפני הספירה בי"ז בחודש תמוז בביקוע החומות. שלושה שבועות לאחר מכן, בתשעה באב, נכבשה ירושלים ונחרב בית המקדש, וחלק מתושבי ממלכת יהודה הוגלו לבבל.
יום זה היה ליום צום, והוא אחד מארבעת צומות החורבן שבאמצעותם זוכרים במסורת את חורבן בית המקדש.
בימי המצור סבלו תושבי ירושלים מרעב מחפיר וממחלוקות פוליטיות. כיבוש העיר הביא לידי חורבנה, והגליית ממלכת יהודה נעשתה בכוח. רבים נהרגו, ובספרי הנביאים והכתובים יש תיאורים מזוויעים של החורבן והסבל.
לאחר הקמת מדינת ישראל הוחלט לחבר אל יום האבל הזה את האבל על אסון נוסף שאירע לעם ישראל – השואה. הרבנות הראשית קבעה כי היום הזה יהיה יום הקדיש הכללי, מעין יום זיכרון לכל נרצחי השואה שמועד מותם אינו ידוע.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
קראו את הפסוקים והסבירו אותם. דברו על התאריכים שבפסוקים ועל החשיבות של תחילת המצור בשרשרת האירועים שסופה חורבן ירושלים ובית המקדש והגליית ממלכת יהודה.
מדברים
- מתי התחיל המצור על ירושלים? מה תאריך זה מסמל היום?
- מדוע לדעתכם נהוג במסורת להתאבל בתאריך שבו התחיל המצור?
- מסופר בפסוקים שבימי המצור היה רעב בירושלים. מה הסיבה לרעב?
- על פי המסורת, צמים בעשרה בטבת. מה הרעיון שעומד לדעתכם מאחורי המנהג לצום? מה הצום מבטא?
- אילו דברים זוכרים בעשרה בטבת? למה חשוב לזכור אותם?
אפשר גם
- אפשר לספר על ירושלים בימי המצור ולהסביר שהמצור הביא רעב על תושבי העיר. שאלו: אילו תחושות ייתכן שחשו מי שהיו בתוך העיר עם הידיעה שהאויב נמצא מחוץ לה? אפשר להציע לתלמידים לכתוב דף ביומן של ילדה או ילד באותה תקופה.
- תוכלו להציג סרטון על ירושלים שהפיק משרד החינוך ושמציג את התגלגלות ירושלים מכובש לכובש לאורך הדורות. שאלו: לפי הסרטון, כמה פעמים הושם מצור על ירושלים? מי היה הכובש בכל פעם? מה היו תוצאות החורבן? מה ניתן ללמוד מהמלחמות החוזרות על ירושלים?
- אפשר ללמוד את המזמור "על נהרות בבל" שממחיש את כאב הגולים אחרי חורבן בית ראשון.
קישורים ברשת