פורים בחיק המשפחה
סעודת פורים בציורו של האמן מוריץ דניאל אופנהיים היא חגיגה עליזה ונעימה של בני המשפחה יחד.
מתוך אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן, המרכז לחקר הפולקלור, המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל, האוניברסיטה העברית.
בציור סעודת פורים משפחה יהודית שומרת מסורת מהמעמד הבינוני בגרמניה בחג הפורים. אחד הילדים ואחד המבוגרים עוטים על פניהם מסכה. מימין גבר אוכל אוזן המן. נער צעיר מנגן בכלי מיתר. בני המשפחה מתבוננים בהנאה בילד שמופיע לפניהם, ואחד מהם אף מטפס על השולחן כדי להיטיב לראותו. המשרתת מסתכלת על המתרחש מהצד. אבי המשפחה יושב בכורסה מוקף בילדיו, ולראשו כיפה. הילד הקטן שבין רגלי האב אוחז רעשן. על הקיר תמונה שנראית תמונה של יהודי עטוף בטלית, והמנורה התלויה היא מנורת שבת מסורתית.
יש אווירה נינוחה ועליזה בקרב בני המשפחה. העיקר אינו הארוחה, על אף שם היצירה. ייתכן שזהו שלב הקינוח של הסעודה, ולכן יש רק מעט מאכלים על השולחן.
הציור המקורי צויר בטכניקת גריזיי (גוני אפור), ופה מוצג ההעתק הצבעוני שלו.
מוריץ דניאל אופנהיים (1800–1882) היה צייר יהודי גרמני שהושפע משורשיו היהודיים וכונה "הצייר היהודי הראשון בעידן המודרני". הוא הרבה לצייר תמונות מחייהם של היהודים במשפחה, בבתי הכנסת וברובע היהודי, בטקסים כמו בר מצווה, חתונה וניחום אבלים ובחגים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים את הציור המקורי או את ההעתק הצבעוני, ובקשו מהם לזהות סממנים יהודיים ואת הסממנים של חג הפורים ביצירה.
מדברים
- שם הציור הוא סעודת פורים, אבל הוא אינו מתרכז בארוחה עצמה. במה מרוכזות הדמויות בציור?
- מדוע בחר לדעתכם הצייר לתאר דווקא את הרגע הזה בסעודה ולא את שלב האוכל?
- איזו אווירה שורה בין בני המשפחה בציור?
- מה אפשר לעשות בסעודת פורים מלבד אכילה כדי להוסיף שמחה?
אפשר גם
- אפשר ללמוד על מקור סעודת הפורים.
- אפשר להשוות את הציור ליצירה "טרמפולינה" שמנוגדת לאווירה הרומנטית והאידילית ביצירה של אופנהיים.
- אפשר להציג עוד יצירות של מוריץ דניאל אופנהיים במצגת הזאת (אפשר לדלג על הטקסט).