ציור שמעורר שאלות
ביצירה קארט בלאנש צייר מגריט אישה רוכבת על סוס ביער. תעתועי הראייה בציור מעלים בנו שאלות ותמיהות. בעקבות ההתבוננות בתמונה נדון בתחושותיהם של התלמידים לנוכח הלא צפוי והלא הגיוני.
האמן הבלגי רנה מגריט (1967-1898) השתייך לזרם הסוראליסטי (שפעל בעיקר בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20). כמו יצירות רבות של האמנים הסוראליסטיים, יצירותיו של רנה מגריט מעלות שאלות במתבונן. האמנים הסוראליסטיים ציירו על פי רוב ציורים מדויקים ומציאותיים מאוד של סצנות אשר אינן יכולות להתקיים באמת במציאות או שמעניקות משמעות מפתיעה למציאות (ולעתים קרובות גם נוגדות את הנורמות המקובלות בחברה), כפי שקורה לפעמים בחלומות. (התנועה הסוראליסטית מצאה עניין רב בתגליות הפסיכואנליזה.) האמנים הסוראליסטיים ביקשו לעורר תהייה אצל המתבוננים ולעורר בהם מחשבה ועניין.
על היצירה הזאת כתב מגריט: "דברים הנראים לעין יכולים להיות בלתי נראים. אם מישהי רוכבת על סוס ביער, תחילה הכל רואים אותה ואחר כך לא, אבל אנו יודעים שהיא שם. ב'קארט בלאנש', הרוכבת מסתירה את העצים והעצים מסתירים אותה. בכל אופן, כוחות החשיבה שלנו קולטים הן את הנראה והן את הבלתי נראה ואני משתמש בציור כדי להפוך את המחשבות לנראות לעין" (מתוך הספר של מרסל פאקה, מגריט, תרגום עברי בהוצאת ספרי, תל אביב, עמ' 45).
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- ספרו לתלמידים בכמה מילים על רנה מגריט, והסבירו שיצירותיו נוטות להיות משונות מאוד: הן מתארות משהו שנראה מציאותי ולא הגיוני בעת ובעונה אחת (סוראליסטיות).
- הציגו את התמונה, ובקשו מהתלמידים לתאר את מה שרואים בציור.
מדברים
- מה מוזר ביצירה? ציינו לפחות פריט אחד ביצירה שאינו מציאותי ושמעורר בכם שאלה.
- מדוע לדעתכם צייר האמן בצורה זו?
- האם אירע לכם שבעת שחלמתם או דמיינתם דבר מה, גם אתם "ציירתם" בראשיכם סצנה לא הגיונית? ספרו על כך.
- באופן כללי, כיצד אתם מתמודדים עם דברים שאינם ברורים, שמעלים שאלות, שמפתיעים או שאינם תואמים את הציפיות שלכם?
- האם הלא צפוי והלא מובן מושך אתכם? מעניין אתכם? או שהוא לא נעים ואף מציק לכם?
- האם אתם אוהבים את התמונה? האם לא? האם היא מעניינת אתכם? הסבירו מדוע.
אפשר גם
- בקשו מהתלמידים לחקור את האמן רנה מגריט, לכתוב עליו פסקה קצרה ולמצוא יצירות אחרות שלו המעלות שאלות. כדאי לבקש מהתלמידים להתמקד ביצירה אחת שמוצאת חן בעיניהם במיוחד ולכתוב מדוע בחרו בה ואילו שאלות היא מעלה לדעתם.
- אפשר להרחיב את המחקר ולהפנות את התלמידים לחקור את התנועה הסוראליסטית כולה או אמנים מסוימים אחרים ששייכים לתנועה, למשל מאוריץ אשר שיצירותיו נגישות מאוד לתלמידים.
- אם התלמידים למדו בנושא הזמן (בראש חודש) על התמונה התמדתו של הזיכרון של סלבדור דאלי, כדאי להזכיר אותה כאן ולומר שזו עוד דוגמה לתמונה סוראליסטית.