צלם אלוהים
כל אדם באשר הוא נברא בצלם אלוהים, כלומר יש בו משהו שמזכיר את האלוהות, את הנשגב ביותר. עלינו לזכור זאת ביחסנו לאנשים סביבנו.
חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְצֶלֶם.
חִבָּה יְתֵרָה נוֹדַעַת לוֹ שֶׁנִּבְרָא בְצֶלֶם,
שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ט, ו) כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם.
מסכת אבות ג, יד


המשנה במסכת אבות (שהיא דבריו של רבי עקיבא) מבוססת על פסוק מספר בראשית המדבר על חשיבות שמירת החיים משום שהאדם נברא בדמותו של אלוהים. המשנה מרחיבה ומסבירה שזו הסיבה שבני האדם כולם חביבים על אלוהים, כלומר הוא מרגיש חיבה אליהם יותר מאשר אל הברואים האחרים שלו משום שהם נבראו בדמותו. הרעיון שהמשנה מביעה הוא שאם כל בני האדם חביבים על אלוהים – קל וחומר שעלינו להתייחס אליהם בכבוד.
את הביטוי "צלם אלוהים" הבינו הפרשנים בדרכים שונות. פרשנות אחת מייחסת לאדם מקום לצד אלוהים מול הטבע, ומכאן נובעת האחריות של האדם כלפי הטבע והברואים.
רמב"ם מדגיש את העובדה ש"נודעת לו" – אלוהים הודיע לאדם שהוא נברא בצלמו, ומכאן שלאלוהים יש חיבה יתרה כלפיו שהוא רוצה שהאדם יידע עליה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- רשמו על הלוח "בצלם אלהים עשה את האדם" (בראשית ט, ו), והסבירו שפירוש הדבר הוא שהאדם דומה לאל בצורה כלשהי. כמו שצילום של חפץ דומה מאוד לחפץ אך אינו זהה לו, כך, מלמדת התורה, בני האדם דומים לאלוהים אפילו אם הם אינם זהים לו. בקשו מהתלמידים להשלים את המשפטים האלה:
אדם דומה לאלוהים בכך שהוא …
אדם דומה לאלוהים כאשר הוא …
- לאחר מכן הקריאו את המשנה כולה ודונו בתוכנה.
מדברים
- אפשר לפרש כי האדם יודע ("נודעת לו") שהוא נברא בצלם אלוהים. איך הידיעה הזאת עשויה להשפיע על הדרך שבה הוא מתייחס לעצמו ולאחרים?
- איזו התנהגות לדעתכם ראויה לאדם שנברא בצלם אלוהים?
- איזו התנהגות אינה ראויה?
- אילו מחויבויות נגזרות מכך שהאדם נברא בצלם אלוהים?
- מה המשמעות של כל אלה בעניין היחס המתחייב לאנשים השונים סביבנו – אנשים מקבוצות שונות, בעלי יכולות שונות ואמונות שונות?
אפשר גם
- כהמשך לנושא היחס לבני האדם האחרים אפשר ללמד את השיר ניצוץ האהבה.
- להתמקדות בייחודיותו של האדם אפשר ללמד את השיר אתה פלא.
- אפשר להמשיך לפעילות סביב היצירה המלקטות של האמן עדי נס שהיא חלק מסדרת תצלומים המציגים אנשי שוליים בדמותן של דמויות תנ"כיות.